Όταν το διάβασμα γίνεται… παιχνίδι! Οι επιδράσεις των βιβλίων επαυξημένης πραγματικότητας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
When reading becomes…a game! The effects of augmented reality books on preschool children.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φωτοπούλου, Κονδυλία
Ημερομηνία
2022-02-17Επιβλέπων
MOUSENA, ELENIMoundridou, Maria
Λέξεις-κλειδιά
Unity ; Vuforia ; Επαυξημένη πραγματικότητα ; Προσχολική ηλικία ; Μαθησιακή δραστηριότητα ; Δεξιότητες ; Augmented reality ; Case study ; Preschool ; Learning activity ; SkillsΠερίληψη
Η Επαυξημένη Πραγματικότητα δεν άφησε ανεπηρέαστη την Εκπαίδευση, η
οποία αναγνώρισε πως η τεχνολογική αυτή καινοτομία, υπόσχεται εναλλακτικούς
δρόμους για την κατάκτηση της γνώσης, μετατρέποντας τη μάθηση σε μια
πολυαισθητηριακή εμπειρία. Η επισκόπηση προηγούμενων ερευνών σχετικά με την
αξιοποίηση των Επαυξημένων Βιβλίων στα πλαίσια της σχολικής τάξης, αποκάλυψε τον
περιορισμένο αριθμό αυτών που αφορούν τη δημιουργία επαυξημένων βιβλίων καθαρά
για εκπαιδευτικούς λόγους και ιδιαίτερα στην προσχολική αγωγή.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να συνεισφέρει σε αυτή την περιοχή με τον
σχεδιασμό και την δημιουργία ενός επαυξημένου (μέσω των λογισμικών Unity και Vuforia)
παραμυθιού που θα χρησιμοποιηθεί στο Νηπιαγωγείο και θα διερευνηθούν οι επιδράσεις
του στην μαθησιακή διαδικασία, αλλά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών
νηπιακής ηλικίας.
Η έρευνα είναι ποιοτική και σαν μέθοδος χρησιμοποιείται η μελέτη
περίπτωσης. Στη μελέτη συμμετείχαν 8 παιδιά νηπιακής ηλικίας (περιλαμβάνεται ένα
παιδί ειδικής αγωγής). Μέσω βιντεοσκόπησης, παρατήρησης και απλών
ερωτηματολογίων, διερευνήθηκε ο τρόπος εμπλοκής τους με την εφαρμογή καθώς και οι
αντιλήψεις και τα συναισθήματά τους γύρω από αυτήν. Επιπλέον, οι ζωγραφιές και οι
κατασκευές 3D των παιδιών αξιοποιήθηκαν για να αξιολογηθεί η κατάκτηση ή/και
ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων.
Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν πως τα παιδιά ανταποκρίθηκαν θετικά
στην χρήση του επαυξημένου βιβλίου, ενώ αναδείχθηκαν σημαντικά μαθησιακά
αποτελέσματα.
Η παρούσα έρευνα ανέδειξε τις θετικές επιδράσεις της χρήσης ενός
επαυξημένου βιβλίου από παιδιά προσχολικής ηλικίας στην ανάπτυξη διαφόρων
δεξιοτήτων καθώς και πολλή υψηλή εμπλοκή των παιδιών με την νέα αυτή μορφή
τεχνολογίας.
Περίληψη
Augmented Reality has not left Education unaffected, which has recognized
that this technological innovation promises alternative ways to acquire knowledge, turning
learning into a multi-sensory experience. The present research was created after a review
of all the research that had been conducted on the use of Augmented Reality Books in the
classroom. As it was found that the research was quite limited regarding the creation of
augmented books, purely for educational reasons for their use in pre-school education.
The aim of this research is to contribute to this area by designing and
implementing an augmented (through Unity and Vuforia software) storybook for
kindergarten students, and to investigate the effects of its use both on the learning process
and on the development of students’ skills.
The research is qualitative, and the method used is a case study. The participants
of the study were 8 children aged (including one with special educational needs).
Through video recordings, teacher’s observation, and simple questionnaires the study
explored their way of engaging with the app as well as their perceptions and feelings about.
In addition, the children's drawings, and 3D constructions were used to evaluate the
acquisition and/or development of various skills.
The results of the survey showed that children responded positively to the use of
the augmented book, while significant learning outcomes also emerged.
The present study highlighted the positive effects of using an augmented book
by preschool children in the development of various skills as well as the very high
engagement of children with this new form of technology.