Μουσεία και κοινωνικά δίκτυα: επικοινωνιακές πολιτικές μουσείων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Museums and social media: museums' communication policies through social media networks
Λέξεις-κλειδιά
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Ξένα μουσεία ; Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθήνας ; Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αλβανίας (Τίρανα) ; Προώθηση ; Πολιτική ; Στρατηγικές ; Πρακτικές ; Κορονοϊός ; ICOM ; Social media ; Foreign museums ; National Historical Museum of Athens ; National Historical Museum of Tirana ; Promotion ; Policy ; Strategies ; Tactics ; Practices ; ICOMΠερίληψη
Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει ως σκοπό να αναλύσει τις πρακτικές διάχυσης της πληροφορίας
και προώθησης, τις οποίες ακολουθούν τα ξένα και ελληνικά μουσεία στα κοινωνικά δίκτυα, σε σχέση
με τις διεθνείς πρακτικές και οδηγίες του ICOM. Στην αρχή παρουσιάζεται μια βιβλιογραφική
επισκόπηση με στοιχεία από το παρελθόν σχετικά με το ζήτημα. Κατόπιν, ακολουθεί ανάλυση
πρακτικών και καμπανιών, που έχουν υιοθετηθεί από μουσεία του κόσμου, κατά την διάρκεια κυρίως
της πανδημίας του κορονοϊού. Εν συνεχεία, παρουσιάζονται δύο μελέτες περίπτωσης για το Εθνικό
Ιστορικό Μουσείο της Αθήνας και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο των Τιράνων στην Αλβανία. Σε αυτές
τις περιπτώσεις προηγήθηκε παρατήρηση των λογαριασμών των αντίστοιχων μουσείων σε όσες
κοινωνικές πλατφόρμες διατηρούν ενεργή παρουσία και συλλέχθηκαν πληροφορίες, οι οποίες
χρησιμοποιήθηκαν, για την αξιολόγηση της παρουσίας των μουσείων στα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης. Δημιουργήθηκε επίσης, για κάθε μουσείο μια πρόταση βελτίωσης των ήδη υπάρχοντών
πρακτικών που φαίνονται να ακολουθούν τα μουσεία. Στην περίπτωση του Εθνικού Ιστορικού
Μουσείο των Τιράνων στην Αλβανία, παρουσιάζεται μία πιο εκτεταμένη πολιτική με ενδεχόμενες
ιδέες και στρατηγικές, τις οποίες το Μουσείο θα μπορούσε να ακολουθήσει, βασισμένες στο σύνολο
κανόνων του ICOM, για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Περίληψη
This thesis aims to analyze the tactics that foreign and Greek museums follow to disseminate the information and promote themselves, based on international strategies
and the social media guidelines of ICOM. This project will start with a literature review displaying data
regarding our topic. This is followed by an analysis of practices and campaigns, which have been
adopted by museums from around the world, mainly during the coronavirus pandemic. Then two case
studies, one of the National Historical Museum of Athens, Greece, and National Historical Museum of
Tirana, Albania, will be presented. Both these cases are based on previous observation of the active
social media profiles the museums use, to collect information for the evaluation of their presence and
promotion policy on social media platforms. In the case of the National Historical Museum of Tirana,
I created a more extended policy, based on the social media guidelines of ICOM, with new ideas and
tactics, that the museum could probably use in the future.