Η συμβολή της εργοθεραπείας στα πλαίσια της συμπερίληψης σε παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ)
The contribution of occupational therapy in the context of inclusion in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σισαμπέρη, Δέσποινα
Date
2022-02-18Advisor
Konstanti, OuraniaKeywords
Εργοθεραπεία ; Οικογένεια ; Συμπερίληψη ; Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής - υπερκινητικότητα ; Σχολικό περιβάλλον ; Αισθητηριακές τεχνικέςAbstract
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που μπορεί να εμφανιστεί στη παιδική ηλικία και να παραμείνει μέχρι την ενηλικίωση. Σημαντική θεωρείται η διάγνωση, η εύρεση της αιτιοπαθογένειας αλλά και η συννοσηρότητα που μπορεί να υπάρξει. Αναλύονται επίσης, τα χαρακτηριστικά των παιδιών που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ, τα οποία χωρίζονται σε τρεις τύπους: τον παρορμητικό-υπερδραστήριο, τον απρόσεκτο σε βαθμό που είναι αδικαιολόγητος για την αναπτυξιακή τους ηλικία και τον συνδυασμένο τύπο. Τα ελλείμματα αυτά της εκτελεστικής λειτουργίας, επηρεάζουν έντονα την καθημερινή λειτουργική ικανότητα του παιδιού με ΔΕΠΥ, συμβάλλοντας στη μειωμένη ακαδημαϊκή και σχολική επίδοση που σχετίζονται με τη διαταραχή. Στη συνέχεια, αναλύονται οι τομείς και οι λειτουργίες της εργοθεραπείας, τα μοντέλα και οι προσεγγίσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ να ξεπεράσουν ελλείμματα και αδυναμίες στην καθημερινή τους ζωή. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδειχθεί ο ρόλος της εργοθεραπείας στην αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον μέσα από την αισθητηριακή προσέγγιση. Διάφορες στρατηγικές έχουν ακολουθηθεί για αυτό το σκοπό, όπως οι αισθητηριακές τεχνικές, οι προσαρμογές στη σχολική αίθουσα ή άλλου είδους μέθοδοι με επίκεντρο την οικογένεια. Τέλος, αναφέρεται η σημασία της συνεργασίας των εργοθεραπευτών με τους εκπαιδευτικούς στο περιβάλλον του σχολείου, αλλά και των εργοθεραπευτών με τους γονείς, ώστε μέσα από τη συντονισμένη διεπιστημονική προσπάθεια να υποστηριχθεί το παιδί με ΔΕΠΥ.
Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder that can occur in childhood and persist into adulthood. The diagnosis is considered important, the finding of the etiology and the comorbidity that can occur. It also analyzes the characteristics of children diagnosed with ADHD, which are divided into three types: impulsive-hyperactive, inattentive to the extent that it is unjustifiable for their developmental age and the combined type. These deficits in the executive function strongly affect the daily functional ability of the child with ADHD, contributing to the reduced academic and school performance associated with the disorder. Next, the areas and functions of occupational therapy are analyzed, the models and approaches that can help children with ADHD to overcome deficits and weaknesses in their daily lives. The aim of this dissertation is to highlight the role of occupational therapy in the treatment of ADHD in the school and family environment through the sensory approach. Various strategies have been followed for this purpose, such as sensory techniques, classroom adaptations or other family-centered methods. Finally, the importance of the cooperation of occupational therapists with teachers in the school environment, but also of occupational therapists with parents is mentioned, so that through the coordinated interdisciplinary effort to support the child with ADHD.