Διαχείριση των νέων εκπαιδευτικών και ενσωμάτωσή τους στις σχολικές μονάδες με την εφαρμογή του Mentoring (Συμβουλευτική καθοδήγηση)
New teachers' management and integration in school units with the implementation of Mentoring (Consulting guidance)
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ζαρκάδα, Ευθυμία
Μακρή, Παναγιώτα
Date
2022-03Advisor
Spyridakos, AthanasiosKeywords
Εκπαιδευτικοί ; Νέος καθοδηγούμενος ; Μέντορας ; Mentoring ; Συμβουλευτική καθοδήγηση ; Ενσωμάτωση ; ΔιαχείρισηAbstract
Σκοπός. Η παρούσα εργασία σκοπεύει να αναδείξει την εφαρμογή του Mentoring στη διαχείριση των νέων εκπαιδευτικών αλλά και στην ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική – σχολική κοινότητα. Σχεδιασμός / Μεθοδολογία / Προσέγγιση. Η έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε ακολούθησε το φιλοσοφικό ρεύμα του θετικισμού, υιοθέτησε την παραγωγική προσέγγιση και εφάρμοσε την ποσοτική μέθοδο, με κύριο ερευνητικό εργαλείο ένα δομημένο ερωτηματολόγιο 4ων ενοτήτων κλειστών ερωτήσεων, που αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Google Forms και απευθύνθηκε στον πληθυσμό των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 213 εκπαιδευτικούς, 116 από την Πρωτοβάθμια και 97 από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καλύπτοντας το 2,01% του συνολικού πληθυσμού. Η στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πρόγραμμα S.P.S.S. (Statistical Package for Social Sciences) το οποίο διακρίνεται για την υψηλή αξιοπιστία (Alpha Cronbach 0,989) και εγκυρότητα (ΚΜΟ 0,968 > 0,5, Bartlett's Test of Sphericity Sig.0,000<0,05). Ευρήματα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ένα διττό δείγμα από 213 εκπαιδευτικούς, (54,5% Πρωτοβάθμιας και 45,5% Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας), κατά πλειοψηφία γυναικείου φύλου (80,8%), μέσης ηλικίας 46,39 ± 9,596 έτη, 75,6% έγγαμοι, μέσης προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση 17,17 ± 9,336 έτη, 76,1% μόνιμοι και 22,5% αναπληρωτές, υψηλού μορφωτικού επιπέδου (97,2% ΑΕΙ, 51,2% μεταπτυχιακό, 3,8% διδακτορικό) με επιμόρφωση στις ΤΠΕ (39,4%). Το 66,2% των εκπαιδευτικών είχαν γνώση περί του νομοθετικού πλαισίου του θεσμού του Mentoring του Ν. 3848/2010 (35,7% Π,Ε., 30,5% Δ.Ε.) και το 71,4% αυτών για το Ν. 4823/2021 (37,1% Π.Ε., 34,3% Δ.Ε.). Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν μετριοπαθώς αναφορικά με το αν είναι θετικοί στην εφαρμογή του Mentoring στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (Σύνολο 3,291 ± 1,165, Π.Ε. 3,267 ± 1,165, Δ.Ε. 3,3196 ± 1,177), στην επιτυχία του Mentoring (Σύνολο 3,046 ± 1,144, Π.Ε. 3,069 ± 1,124, Δ.Ε. 3,020 ± 1,172), στην ενσωμάτωση του Mentoring στο ελληνικό σχολείο (3,216 ± 1,0726) αλλά και στην ύπαρξη αμφισβήτησης του Mentoring στην εκπαιδευτική – σχολική κοινότητα (3,483 ± 1,0885). Το σύνολο των εκπαιδευτικών είναι αρνητικοί με την ενσωμάτωση του θεσμού του Mentoring στο ελληνικό σχολείο (1,549 ± 0,7356), την ύπαρξη πρωτόκολλου Mentoring σε κάθε σχολική μονάδα (1,417 ± 0,7517) αλλά και τη διαμόρφωση σαφών στόχων και προσδοκώμενων αποτελεσμάτων από το πρόγραμμα Mentoring σε κάθε σχολική μονάδα (1,953 ± 0,9455). Οι εκπαιδευτικοί συμφώνησαν στην επίδραση του θεσμού στη διαχείριση των νέων εκπαιδευτικών(3,314 ± 1,0593, ΠΕ3,336 ± 1,0709, ΔΕ3,288 ± 1,0503) και στην ενσωμάτωση αυτών στη σχολική μονάδα(3,370 ± 1,0544, ΠΕ3,362 ± 1,0417, ΔΕ 3,381 ± 1,0747). Επιπλέον, η εφαρμογή του Mentoring μπορεί να επηρεάσει συνολικά τους νέους εκπαιδευτικούς (Σύνολο Εκπαιδευτικών 3,450 ± 0,9970, Π.Ε. 3,456 ± 1,007, Δ.Ε. 3,443 ± ,9892). Από την στατιστική ανάλυση των δεδομένων της έρευνας διαπιστώθηκε διαφοροποίηση του βαθμού ενσωμάτωσης του Mentoring στο ελληνικό σχολείο μεταξύ ΠΕ και ΔΕ (ΠΕ 1,439 ± 0,6761, ΔΕ 1,680 ± 0,7845, Sig. = 0,015), πρόκριση χαρακτηριστικών που ένας μέντορας κατακτά μέσω του Mentoring, όπως επαγγελματική μάθηση (r = ,724, Sig. = ,000), ανανέωση – ενεργοποίηση (r = ,697, Sig. = ,000), ενίσχυση της επαγγελματικής ταυτότητας (r = ,691, Sig. = ,000),συμβολή στη δημιουργία επιτυχημένων (αποτελεσματικών) νέων εκπαιδευτικών (r = ,685, Sig. = 0,000), διαφοροποίηση της επίτευξης εργασιακής ανέλιξης από τους μέντορες μέσω του Mentoring μεταξύ ΠΕ και ΔΕ (ΠΕ 3,448 ± 0,1041, ΔΕ 3,319 ± 0,11309, Sig. = 0,021).Συσχέτιση του Mentoring με τη διαχείριση (r = ,837, Sig. = ,000) και την ενσωμάτωση νέων εκπαιδευτικών σε μια σχολική μονάδα (r = ,817, Sig. = ,000) και μη διαφοροποίηση μεταξύ Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή του Mentoring στην καλύτερη διαχείριση των νέων εκπαιδευτικών (ΠΕ 3,3362 ± 1,07091, ΔΕ 3,2887 ± 1,05038, Sig. = 0,556), στην ενσωμάτωσή τους στη σχολική μονάδα (ΠΕ 3,3621 ± 1,04171, ΔΕ 3,3814 ± 1,074, Sig. = 0,879) και στη συνολική τους μεταχείριση (ΠΕ 3,4569 ± 1,00773, ΔΕ 3,4433 ± ,98920, Sig. = 0,706).Πρόκριση ποιοτικών δεξιοτήτων που ένας νέος εκπαιδευτικός κατακτά μέσω του Mentoring για την αποτελεσματικότερη παραγωγή του εκπαιδευτικού έργου του, όπως ενίσχυση γνώσεων σε εκπαιδευτικό επίπεδο (r = ,793, Sig. = ,000), καθοδήγηση σε παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα (r = ,781, Sig. = ,000), ενίσχυση γνώσεων σε παιδαγωγικό επίπεδο (r = ,777, Sig. = ,000) και χρήση αποτελεσματικών μεθόδων διδασκαλίας (r = ,762, Sig. = ,000).Ύπαρξη διαφοροποίησης της επίδρασης του Mentoring στη διαχείριση των νέων εκπαιδευτικών μεταξύ ΠΕ και ΔΕ σχετικά με την ενίσχυση των γνώσεων τους στην ειδική αγωγή (ΠΕ 3,354 ± 0,0918, ΔΕ 3,072 ± 0,1219, Sig. = 0,049), την ενίσχυση της επικοινωνίας τους με το σχολείο και την Διεύθυνση Εκπαίδευσης (ΠΕ 3,327 ± 0,1000, ΔΕ 3,030 ± 0,1203, Sig. = 0,043) και την υποβοήθηση σχετικά με νομοθετικά θέματα (ΠΕ 3,396 ± 0,0978, ΔΕ 3,113 ± 0,1095, Sig. = 0,031).Πρόκριση παραγόντων που μαρτυρούν την έγκαιρη και αποτελεσματική ενσωμάτωση των νέων εκπαιδευτικών στην σχολική μονάδα μέσω του Mentoring, όπως αποτελεσματική διαχείριση τάξης (r = ,760, Sig. = ,000), βελτίωση εκπαιδευτικού έργου (r = ,760, Sig. = ,000), φιλικό παιδαγωγικό κλίμα με μαθητές (r = ,736, Sig. = ,000), επικοινωνία – συναδελφικότητα με άλλους εκπαιδευτικούς (r = ,735, Sig. = ,000) και εργασιακή ικανοποίηση (r = ,710, Sig. = ,000). Τέλος, διαφοροποίηση της επίδρασης του Mentoring στην έγκαιρη και αποτελεσματική ενσωμάτωση των νέων εκπαιδευτικών στην σχολική μονάδα μεταξύ ΠΕ και ΔΕ Α΄ Αθήνας σχετικά με την επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών (ΠΕ 3,353 ± 1,0571, ΔΕ 3,041 ± 1,206, Sig. = 0,044). Πρωτοτυπία / Αξία. Η πρωτοτυπία της έρευνας έγκειται στη σύγκριση των αποτελεσμάτων της στις δύο βαθμίδες Εκπαίδευσης, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας. Η συγκεκριμένη εργασία έρχεται να συμβάλλει στον εμπλουτισμό της ερευνητικής βιβλιογραφίας μέσα από την ανάδειξη των στάσεων των εκπαιδευτικών, νεοεισερχόμενων στην εκπαίδευση αλλά και έμπειρων μεντόρων.
Abstract
Purpose. This paper/dissertation aims to highlight the application of Mentoring in the management of New/Newly Appointed Teachers and their integration into the Educational - School community. Design /Methodology/ Approach. The research was conducted according to the philosophical Theory of Positivism, adopting the productive approach, the quantitative method and with the main research tool being a structured questionnaire of 4 closed-ended modules, which was posted on the Google Forms online platform and addressed the population of the teachers of the 1st Directorate of Primary and Secondary Education of Athens. The research sample consists of 213 teachers, 116 from the Primary and 97 from the Secondary Education , covering 2.01% of the total population. The statistical processing of the research results was carried out with the statistical program S.P.S.S. (Statistical Package for Social Sciences) which is distinguished for its high reliability (Alpha Cronbach 0.989) and validity (KMO 0.968> 0.5, Bartlett's test of Sphericity Sig. 0.000 <0.05). Findings. The survey was conducted on a dual sample of 213 teachers (54.5% of Primary and 45.5% of Secondary Education), mostly female (80.8%), of average age of 46.39 ± 9,596 years , 75.6% married, of average working experience in education of 17.17 ± 9,336 years, 76.1% permanent employees and 22.5% deputies,of high educational level (97.2% University degree holders, 51.2% postgraduate degree, 3.8% PhD) with ICT training (39.4%). A 66.2% of the teachers were aware of the legislative framework of the institution of Mentoring (Law 3848/2010) (35.7% P, E., 30.5% S.E.) and a 71.4% of them were aware of Law 4823/2021 (37.1% P.E., 34.3% S.E.). In addition, the teachers responded moderately regarding whether they are positive about the implementation of Mentoring in the Greek Educational System(Total 3,291 ± 1,165, PE 3,267 ± 1,165, S.Ε. 3,3196 ± 1,177 , about the success of Mentoring) (Total 3,046 ± 1,144, P.E. 3,069 ± 1,124, P.E. 3,020 ± 1,172 , about the integration of Mentoring in the Greek school (3,216 ± 1,0726) but also the existence of dispute concerning Mentoring in the educational - school community (3,483 ± 1,0885).All teachers are against the integration of the institution of Mentoring in the Greek school (1,549 ± 0.7356), the existence of a Mentoring protocol in each school unit (1,417 ± 0.7517) but also the formation of clear goals and expected results from the Mentoring program in each school unit (1.953 ± 0.9455). The teachers agreed on the influence of the institution on the management of new teachers (3,314 ± 1,0593, PE 3,336 ± 1,0709, SE 3,288 ± 1,0503) and on their integration in the school unit (3,370 ± 1,0544, PE 3,362 ± 1.0417, SE 3.381 ± 1.0747). In addition, the application of Mentoring can affect new teachers as a whole (Total Teachers 3,450 ± 0.9970, P.E. 3,456 ± 1,007, D.E. 3,443 ±, 9892). The statistical analysis of the research data revealed a differentiation in the degree of integration of Mentoring in the Greek school between PE and SE (PE 1,439 ± 0.6761, SE 1,680 ± 0.7845, Sig. = 0.015), of the selection of characteristics that a mentor acquires through Mentoring, ie vocational training (r =, 724, Sig. =, 000), renewal - activation (r =, 697, Sig. =, 000), strengthening of professional identity (r =, 691, Sig. =, 000 ) and contribution to the creation of successful (effective) new teachers (r =, 685, Sig. = 0.000), differentiation of the achievement of job development by the mentors through Mentoring between PE and SE (PE 3,448 ± 0.1041, SE 3,319 ± 0 , 11309, Sig. = 0.021), Mentoring correlation with management (r =, 837, Sig. =, 000) and the integration of new teachers in a school unit (r =, 817, Sig. =, 000) and non-differentiation between Primary and Secondary Education regarding the application of Mentoring in the better management of new teachers (PE 3.3362 ± 1.07091, SE 3.2887 ± 1.05038, Sig. = 0.556), in their integration in the school unit (PE 3.3621 ± 1.04171, SE 3.3814 ± 1.074, Sig. = 0.879) and in their total treatment (PE 3.4569 ± 1.00773, SE 3, 4433 ±, 98920, Sig. = 0.706).Selection of quality skills that a new teacher acquires through Mentoring for the most effective production of their educational work, ie enhancement of knowledge at an educational level (r =, 793, Sig. =, 000), guidance in pedagogical and educational issues (r =, 781 , Sig. =, 000), enhancement of knowledge at a pedagogical level (r =, 777, Sig. =, 000) and use of effective teaching methods (r =, 762, Sig. =, 000). Existence of differentiation of the effect of Mentoring in the management of new teachers between PE and SE regarding the enhancement of their knowledge in special education (PE 3,354 ± 0.0918, SE 3,072 ± 0,1219, Sig. = 0.049), the strengthening of communication with the school and the Directorate of Education (PE 3,327 ± 0,1000, SΕ 3,030 ± 0,1203, Sig. = 0,043) and the assistance related to legislative issues (PΕ 3,396 ± 0,0978, SΕ 3,113 ± 0,1095, Sig. = 0.031). Selection of factors that testify to the timely and effective integration of new teachers in the school unit through Mentoring, ie effective classroom management (r =, 760, Sig. =, 000), improvement of educational work (r =, 760, Sig. =, 000 ), friendly pedagogical atmosphere with students (r =, 736, Sig. =, 000), communication - fellowship with other teachers (r =, 735, Sig. =, 000) and job satisfaction (r =, 710, Sig. = , 000). Finally, differentiation of the effect of Mentoring on the timely and effective integration of new teachers in the school unit between PE and SE teachers of the 1st Directorate of Education of Athens, regarding the communication with the students' parents (PE 3,353 ± 1,0571, SE 3,041 ± 1,206, Sig. = 0.044). Originality / Value. The originality of the research lies in the comparison of its results in the two levels of Education, Primary and Secondary. The present paper/dissertation aims to contribute to the enrichment of the research literature by highlighting the attitudes of teachers, newcomers to education and experienced mentors regarding the management of new teachers and their integration into schools with the implementation of Mentoring.