Η διαχείριση της αλλαγής σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς και ο βαθμός ετοιμότητας των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Αττικής
Change management in educational organizations and the level of readiness of the Secondary Educational teachers in Attica District
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Καμαρινοπούλου, Αγγελική
Χουσιάδα, Ελένη
Date
2022-04-13Advisor
Σαλμόν, ΙωάννηςKeywords
Διαχείριση αλλαγών ; Εκπαίδευση ; Δημόσια σχολεία ; Ιδιωτικά σχολεία ; Ετοιμότητα απέναντι στην αλλαγή ; Οργανωσιακή αλλαγή ; Πανδημία ; ΣχολείαAbstract
Συστατικό στοιχείο του κόσμου είναι η αλλαγή. Οι ρήσεις του Ηράκλειτου παραμένουν και σήμερα πιο επίκαιρες από ποτέ. Η αλλαγή εντοπίζεται σε κάθε έκφανση της ζωής και είναι αδιάλειπτη. Η παρούσα εργασία θα επικεντρωθεί στην έννοια της αλλαγής και της ετοιμότητας για αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης. Στόχος είναι να μελετηθεί η ετοιμότητα των εκπαιδευτικών δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων απέναντι στην αλλαγή. Αφορμή στάθηκε η ξαφνική και βίαιη αλλαγή που επέφερε σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου η πανδημία του Covid-19. Η δια ζώσης διδασκαλία σε ελάχιστες μέρες έπρεπε ν’ αντικατασταθεί από εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς προετοιμασία, επιμόρφωση στις διδακτικές τεχνικές της, χωρίς συχνά τον αναγκαίο τεχνικό εξοπλισμό. Η παρούσα έρευνα έγινε αξιοποιώντας την ποσοτική μεθοδολογία και το διεθνώς αναγνωρισμένο ερωτηματολόγιο των Holt et al., ενώ η επεξεργασία των στοιχείων έγινε με τη χρήση του SPSS v28 (28.0.1). Μελετάται το επίπεδο ετοιμότητας των εκπαιδευτικών απέναντι στις καταιγιστικές αλλαγές και ελέγχθηκαν οι παράμετροι που επηρέασαν τη στάση τους: α) η αντίληψή τους για την αναγκαιότητα, καταλληλότητα και ανταπόκριση της συγκεκριμένης αλλαγής στις νέες ανάγκες, β) η επίδραση της στάσης της ηγεσίας στην αντίδραση των εκπαιδευτικών γ) τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και δ) ο τύπος σχολείου στον οποίο υπηρετούν (δημόσιο/ιδιωτικό). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί της Περιφέρειας Αττικής, στην οποία διεξήχθη η έρευνα, έδειξαν γενικά θετική στάση απέναντι στην αλλαγή, θεωρώντας ότι μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή. Η στήριξη των εκπαιδευτικών από τις σχολικές ηγεσίες επηρέασε τον βαθμό της θετικής στάσης τους προς την αλλαγή. Οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων, που δηλώνουν ότι είχαν υψηλό βαθμό υποστήριξης από την ηγεσία τους, δηλώνουν και σε υψηλότερα ποσοστά υποστήριξη στην αλλαγή. Επίσης, όσο πιο υψηλό ήταν το επίπεδο του ατομικού και σχολικού εξοπλισμού, τόσο θετικότερη ήταν η αντίδραση στην αλλαγή, καθώς οι εκπαιδευτικοί πίστευαν ότι μπορούσαν ν’ ανταποκριθούν επιτυχώς στις νέες ανάγκες. Σε σχέση με τον τύπο σχολείου υπηρέτησης φάνηκε ότι στα ιδιωτικά σχολεία οι εκπαιδευτικοί είχαν υψηλότερα ποσοστά υπέρ της αναγκαιότητας και της καταλληλότητας των συγκεκριμένων αλλαγών στα σχολεία τους σε σχέση με τους συναδέλφους τους των δημοσίων σχολείων. Η έρευνα αυτή είναι σημαντική, καθώς αναδεικνύει τους επιμέρους άξονες που συντελούν στην επίτευξη της αλλαγής και στους οποίους πρέπει να στηριχθούν οι ηγεσίες των σχολείων, για να προωθήσουν νέα καινοτόμα στοιχεία που θα ωθήσουν υψηλότερα την παρεχόμενη εκπαίδευση.
Abstract
Change is an essential element of the world. Heraclitus' quotes remain more timely than ever before. Change is identified continuously in every aspect of life. This essay will focus on the concept of change and preparedness for change in the educational field. The preparedness of public and private schools towards change is an aim to be studied. The reason for this is the sudden and violent change that Covid-19 pandemic has resulted in the educational systems worldwide. In only few days, lifelong teaching had to be replaced by distance learning, without any planning or further education in teaching techniques, often, without the necessary technical or electronic equipment. This survey was conducted by making use of the quantitative methodology and the world-renowned Holt et al. questionnaire, while the data processing was conducted with the use of SPSSv28 (28.01). Teachers' level of preparedness against the stormy changes is investigated as well as the examination of the parameters that influenced their attitude: a. their concept about the necessity, appropriateness and reception of the specific change to the new needs, b. the influence of the leadership's attitude over teachers' opposition, c. the demographic characteristics, and d. the category of school where they teach ( public/ private)
The results showed that, in Attica District where the survey was conducted, teachers were positive as far as change is concerned, considering that they are able to deal with it. The degree of their positive attitude towards change was influenced by the fact that school leadership supported them. On the other hand, teachers in private schools who state that they were supported by their leadership to a great extent, they also support change in higher percentages. Moreover, the higher the level of individual and school equipment , the more positive the reaction to change was, since teachers believed that they were able to deal with the new demands successfully. As far as the category of school where they teach concerns, it seemed that in private schools teachers had higher percentages in favor of necessity and appropriateness of the specific changes in their schools, as compared with their colleagues in public schools. In conclusion, this survey is significant, as it brings out the individual axes that contribute to the accomplishment of change that school leaderships should be based on, in order to promote new innovative elements which will enhance the education provided.