Διαχείριση συγκρούσεων στο χώρο εργασίας
Workplace conflict management
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κόντου, Αφροδίτη
Ημερομηνία
2022-11-15Επιβλέπων
Σαχινίδης, ΑλέξανδροςΛέξεις-κλειδιά
Συγκρούσεις ; Διαχείριση συγκρούσεων ; Δημόσιος τομέαςΠερίληψη
Από τη φύση του ο άνθρωπος έχει ανάγκη για κοινωνική επαφή με τους συνανθρώπους του, τους συναδέλφους του και γενικά με άτομα που περιστοιχίζουν το περιβάλλον του εντός και εκτός της εργασίας του. Σε έναν κόσμο πολλαπλών αλληλεξαρτήσεων, η σχέση μεταξύ των ατόμων και μεταξύ του ατόμου και του περιβάλλοντός του αποδεικνύει ότι η ζωή κατέχει κεντρικό ρόλο. Μία από τις σημαντικές πτυχές της κοινωνικής ζωής λαμβάνει υπόψη κάθε είδους αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ατόμων. Εκτός από τη δημιουργία και τη διατήρηση λειτουργικών ανθρώπινων σχέσεων, η ζωή μέσα σε μια ομάδα οδηγεί σε καταστάσεις σύγκρουσης. Δεδομένου ότι το κύριο συστατικό της ομάδας σε μια μέση καθημερινή ζωή εκδηλώνεται πιο έντονα στον εργασιακό χώρο, αυτή η εργασία στοχεύει να εξετάσει ζητήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση των συγκρούσεων στο εργασιακό περιβάλλον.
Η διαχείριση των συγκρούσεων είναι πολλαπλή, ανάλογα με τη φύση των αιτιών που οδηγούν στη σύγκρουση. Η εργασία εστιάζει στην ανάδειξη του ρόλου της επικοινωνίας, που θεωρείται ο κοινός παρονομαστής όλων των οργανωσιακών ρυθμίσεων για τη διαχείριση των συγκρούσεων. Οι αιτίες σχετίζονται άμεσα με την έλλειψη πόρων, τον καταμερισμό λειτουργιών και καθηκόντων, τη δύναμη των σχέσεων, τη διαφοροποίηση και τους ρόλους οργάνωσης στην κοινωνία. Οι οργανισμοί είναι ζωντανά συστήματα, τα οποία αποτελούνται από άτομα που αλληλοεπιδρούν, καθένα από τα οποία έχει τους δικούς του καθορισμένους ρόλους, αντιλήψεις και αξίες. Κάθε οργανισμός, ανεξάρτητα από τον τύπο του, δημόσιος ή ιδιωτικός, κερδοσκοπικός ή μη, αντιμετωπίζει καθημερινές συγκρούσεις οι οποίες βασίζονται σε διαφορετικές αιτίες εσωτερικής ή εξωτερικής οργάνωσης. Η σύγκρουση είναι η φυσιολογική και αναπόφευκτη συνέπεια της κοινωνικής και οργανωσιακής ζωής και θεωρείται ως ένδειξη δυσλειτουργίας που μπορεί να οδηγήσει σε μη παραγωγικά αποτελέσματα. Ωστόσο θα πρέπει να αναφερθεί ότι μια σύγκρουση δεν προκαλεί πάντα αρνητικά αποτελέσματα, αλλά μπορεί να επιλυθεί επωφελώς. Στην σύγχρονη διεθνή βιβλιογραφία οι συγκρούσεις δύνανται να θεωρηθούν πρόξενοι αλλαγής, οι οποίες διευκολύνουν και βελτιώνουν με εποικοδομητικό τρόπο τις σχέσεις των εργαζομένων και κατ’ επέκταση τους στόχους του οργανισμού (Robbins & Judge, 2018).
Περίληψη
By nature, man needs social contact with his fellow human beings, his colleagues and generally with people who surround his environment inside and outside his work. In a world of multiple interdependencies, the relationship between individuals and between the individual and his environment proves that life plays a central role. One of the important aspects of social life is taking into account all kinds of interactions between individuals. In addition to creating and maintaining functional human relationships, living within a team leads to conflict situations. As the main component of the group in an average daily life is most pronounced in the workplace, this work aims to address issues related to conflict management in the workplace. Conflict management is multiple, depending on the nature of the causes that led to the conflict. The work focuses on highlighting the role of communication, which is considered the common denominator of all organizational arrangements for conflict management. The causes are directly related to the lack of resources, the division of functions and tasks, the strength of relationships, differentiation and organizational roles in society. Organizations are living systems, made up of interacting individuals, each with their own defined roles, perceptions, and values. Every organization, regardless of its type, public or private, faces daily conflicts which are based on different causes of internal or external organization. Conflict is the normal and inevitable consequence of social and organizational life and is seen as a sign of dysfunction that can lead to unproductive results. It should be noted, however, that a conflict does not always have negative effects, but can be resolved beneficially. In the modern international literature, conflicts can be considered as agents of change, which facilitate and constructively improve employee relations and consequently the goals of the organization (Robbins, Judge, 2018).