Επιπτώσεις στην υγεία των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από την άσκηση των καθηκόντων τους. Η περίοδος μετά την πανδημία covid-19
Effects on the health of primary education teachers from the exercise of their duties. The period after the COVID-19 pandemic
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Γλογοβίτη, Μαρία
Περάκη, Μαριρένα
Ημερομηνία
2023-02-15Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτικοί ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Covid-19 ; Εργασιακό στρες ; Εργασιακό άγχος ; Ψυχική υγεία ; Ευημερία ; Σωματική υγεία ; SF-36Περίληψη
Ο επηρεασμός της υγείας των εκπαιδευτικών λόγω της άσκησης των καθηκόντων τους έχει αποτελέσει κεντρικό άξονα σε σειρά ερευνών. Η πληθώρα των αποτελεσμάτων αναφέρει συσχετίσεις με το εργασιακό στρες και την ευημερία, όπως και την εργασιακή ικανοποίηση. Στοιχεία όπως το φύλο και η ηλικία δείχνουν ότι έχουν σημαντικές επιπτώσεις με θετικές αναφορές στην εμπειρία του εκπαιδευτικού στην διαχείριση και επίλυση προβλημάτων. Η αλληλεπίδραση της ψυχικής και σωματικής υγείας γίνεται εμφανής, με αναφορές στις ευεργετικές ιδιότητες της άσκησης στα επίπεδα άγχους και στρες. Σαφώς και η πανδημία, ανέτρεψε την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών, ενώ παράλληλα τους υποχρέωσε σε μια δραστική αλλαγή, χωρίς τις κατάλληλες προϋποθέσεις προσαρμογής και εκπαίδευσης. Αυτό είχε ως συνέπεια την αύξηση θεμάτων σε σχέση με την ψυχική και σωματική υγεία. Ταυτοχρόνως, οι κοινωνικές σχέσεις τόσο σε εργασιακό όσο και προσωπικό επίπεδο ανέτρεψαν ισορροπίες σε σχέση με το στρες και το άγχος, επιφέροντας μια επιπλέον αλλαγή στις δομές υποστήριξης. Η παρούσα έρευνα επικεντρώθηκε στο να προσπαθήσει να διερευνήσει τις επιπτώσεις στην υγεία των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από την άσκηση των καθηκόντων τους μετά τον COVID-19. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποίησε το ερωτηματολόγιο υγείας όπου οι παράμετροι ψυχικής και σωματικής υγείας καθώς και των κοινωνικών σχέσεων εξετάστηκαν σε σχέση με τα δημογραφικά του δείγματος. Οι διαστάσεις που αποτελούσαν τις κατηγορίες ψυχική και σωματική υγεία και κοινωνικές σχέσεις ήταν 8, όπου απαρτίζονταν από ένα σύνολο 36 ερωτήσεων. Σε σύνολο 142 ατόμων, που συμμετείχαν στην έρευνα, συμπεραίνουμε ότι οι διαστάσεις της σωματικής υγείας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί είχαν μια καλή αντίληψη σε σχέση με αυτήν. Εξαίρεση αποτέλεσε η γενική υγεία όπου οι καταγραφές έδειξαν το αντίθετο. Στην περίπτωση της ψυχικής υγείας, το δείγμα έχει χαμηλές καταγραφές, πράγμα το οποίο δείχνει μια αρνητική επίπτωση. Ενώ, οι κοινωνικές σχέσεις δεν φαίνεται να επηρεάζονται. Σε σχέση με τα δημογραφικά και την ψυχική υγεία, το φύλο έχει στατιστικά σημαντική διαφορά, με τις επιμέρους διαβαθμίσεις να εμφανίζουν σημαντικότητα σε σχέση με την ζωτικότητα, όπως και για την συσχέτισή του με το επίπεδο εκπαίδευσης. Αν και η ηλικία δεν κατέγραψε βαθμό σημαντικότητας, ο συναισθηματικός ρόλος στις ηλικίες 45-54 βρέθηκε να επηρεάζεται. Η σωματική υγεία δεν εμφάνισε στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις με τα δημογραφικά, με εξαίρεση την περίπτωση σωματικού πόνου με το φύλο, την σωματική λειτουργικότητα και την ηλικία, την ειδικότητα με το σωματικό πόνο και το επίπεδο εκπαίδευσης με την γενική υγεία.
Περίληψη
The effect on teachers' health due to the performance of their duties has been a central focus in numerous studies. A plethora of results report associations with job stress and well-being, as well as job satisfaction. Elements such as gender and age show
significant effects, with positive reports on teacher experience in managing and solving problems. The interaction of mental and physical health is evident, with reports of the beneficial effects of exercise on stress and anxiety levels. Clearly, the pandemic has upended the daily lives of teachers, while forcing them to make drastic changes without the suitable conditions for adaptation and training. As a consequence, this has resulted in a rise of issues related to mental and physical health. At the same time, social relationships concerning both work and personal levels have distraught balances in relation to stress and anxiety, establishing a further change in the support structures. The present study aimed to explore the effects on the health of primary education
teachers from the exercise of their duties in the period after the COVID-19 pandemic. For this purpose, the health questionnaire was used, where the parameters of mental and physical health and social relationships were examined in relation to the
demographics of the sample. The dimensions that made up the categories of mental and physical health and social relationships were 8, which consisted of 36 questions. In a sample of 142 respondents, who participated in the survey, the results showed
that the dimensions of physical health, indicated that teachers regarded it as good. An exception was found in general health, where the records showed the opposite. In the case of mental health, the sample indicated that it had a negative perception, resulting in negative effects. While social relations are not affected. In relation to demographics and mental health, gender has a statistically significant difference, with the subcategories showing significance in relation to vitality, as well as for its association
with educational level. Although age did not present a degree of significance, the emotional role at ages 45-54 was impacted. Physical health did not show statistically significant associations with the demographics, with the exception of physical pain and gender, physical functioning and age; specificity with physical pain; and educational level with general health.