Σύνδρομο Asperger, μία ιδιαίτερη μορφή αυτισμού. Πώς επηρεάζει τις σχολικές επιδόσεις και τις μαθηματικές δεξιότητες του ατόμου.
Asperger's syndrome, a particular form of autism. How it affects a person's school performance and mathematical skills.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Λυμπεριάδης, Χριστόδουλος
Date
2023-02-17Advisor
Konstanti, OuraniaKeywords
Σύνδρομο Asperger ; Αυτιστικό φάσμα ; Συμπερίληψη ; Παρέμβαση ; Μαθηματικές δεξιότητες ; Κοινωνική ένταξηAbstract
Το Σύνδρομο Asperger είναι μία διαταραχή που επιφέρει ανωμαλίες κυρίως στις κοινωνικές συναλλαγές του ατόμου. Είναι μία από τις διαταραχές που βρίσκονται υπό τη σκέπη της ομπρέλας του αυτιστικού φάσματος χωρίς περαιτέρω διάκριση και θεωρείται υψηλής λειτουργικότητας. Τα άτομα που εκδηλώνουν το σύνδρομο παρουσιάζουν δυσκολίες στο συναισθηματικό τομέα, συχνά εμφανίζουν προβληματική συμπεριφορά και δυσκολεύονται στην επικοινωνία τους με τους άλλους. Τα αίτια εμφάνισης του συνδρόμου δεν έχουν καθοριστεί πλήρως και βρίσκονται υπό διαρκή μελέτη. Παρόλα αυτά έχει διαπιστωθεί ότι εμπλέκονται βιολογικοί παράγοντες, αλλά και η κληρονομικότητα παίζει ενεργό ρόλο στην εκδήλωση της διαταραχής. Τέλος σημαντικοί θεωρούνται και κάποιοι περιβαλλοντικοί παράγοντες. Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη των συμπτωμάτων στο άτομο παίζει η διάγνωση, η οποία πρέπει να γίνει ταχύτατα από μία διεπιστημονική ομάδα, σύμφωνα με κάποια καθορισμένα κριτήρια έγκυρων οργανισμών. Κάποια από τα χαρακτηριστικά που διακρίνονται στα άτομα με Σύνδρομο Asperger είναι η δυσκολία στις ανθρώπινες επαφές, η προσκόλληση στα μη συνηθισμένα ενδιαφέροντα τους, η έλλειψη προσαρμογής σε αλλαγή συνθηκών, η δυσχέρεια ένταξης στο σχολικό περιβάλλον, η αδεξιότητα τους και αρκετά άλλα. Στον τομέα των μαθηματικών, κάποιοι εμφανίζουν ιδιαίτερες ικανότητες, αλλά αυτό δεν γενικεύεται καθώς σημαντικό ποσοστό παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. Αν και μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί η πλήρης θεραπεία του συνδρόμου, ωστόσο μία ενδεδειγμένη υποστηρικτική παρέμβαση μπορεί να ελαττώσει σημαντικά τις δυσλειτουργίες του ατόμου που πάσχει. Πρέπει να αφιερωθεί αρκετός χρόνος και συνεχής προσπάθεια, ώστε να βρεθεί η κατάλληλη παρέμβαση για το κάθε άτομο, που θα επιφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Μέσα από την εργασία αυτή μπορούμε να αντιληφθούμε ότι τα άτομα με Σύνδρομο Asperger αντιμετωπίζουν αρκετά εμπόδια στη ζωή τους και χρειάζονται την στήριξη όλων. Η έγκαιρη διάγνωση και η αποτελεσματική παρέμβαση, μπορούν να οδηγήσουν, παρά τα οποιαδήποτε αναμενόμενα πισωγυρίσματα, σε μία ανοδική πορεία του ατόμου σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.
Abstract
Asperger's Syndrome is a disorder that causes abnormalities mainly in the person's social interactions. It is one of the disorders that fall under the umbrella of the autistic spectrum without further distinction and is considered high-functioning. People who manifest the syndrome present difficulties in the emotional field, often exhibit problematic behavior and have difficulty communicating with others. The causes of the syndrome have not been fully determined and are under constant study. Nevertheless, it has been established that biological factors are involved, but also heredity plays an active role in the manifestation of the disorder. Finally, some environmental factors are also considered important. A decisive role in the development of symptoms in the individual is played by the diagnosis, which must be made quickly by an interdisciplinary team, according to some defined criteria of valid organizations. Some of the characteristics that can be distinguished in people with Asperger Syndrome are the difficulty in human contacts, the attachment to their unusual interests, the lack of adaptation to changing circumstances, the difficulty of integration into the school environment, their clumsiness and several others. In the field of mathematics, some show particular abilities, but this is not generalized as a significant percentage presents learning difficulties. Although a complete cure for the syndrome has not yet been found, an appropriate supportive intervention can significantly reduce the dysfunctions of the person suffering from it. Sufficient time and continuous effort must be devoted in order to find the appropriate intervention for each person, which will bring about the expected results. Through this work we can understand that people with Asperger Syndrome face many obstacles in their lives and need everyone's support. Early diagnosis and effective intervention can lead, despite any expected setbacks, to an upward path for the individual on a personal and professional level.