H διερεύνηση παραγόντων για την ένταξη animation στο μάθημα της Ιστορίας της ΣΤ΄ του Δημοτικού
Investigating factors for the inclusion of animation in the History lesson of the 6th Primary School
Keywords
animation ; Ιστορία ; Ιστορικός χρόνος ; Στ΄ τάξη ; Απεικόνιση χρόνουAbstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει τον τρόπο ένταξης animation στην
εκπαιδευτική διαδικασία του μαθήματος της ιστορίας της Στ΄ τάξης δημοτικού προσμετρώντας
τις γνώμες των εκπαιδευτικών και τη συμμετοχή των μαθητών σε εργαστήριο δημιουργίας
animation για το μάθημα της ιστορίας.
Ειδικότερα στην έρευνα αυτήν αποτυπώνονται τα αποτελέσματα από τη συμμετοχική
παρατήρηση της ερευνήτριας σε εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν σε 25 μαθητές Στ τάξης
Δημοτικού, και αφορούσαν στο animation και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την
παραγωγή του. Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν σε διαθεματικό πλαίσιο του μαθήματος της
ιστορίας και του εργαστηρίου δεξιοτήτων στη θεματική ενότητα δημιουργώ καινοτομώ
δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία.
Παράλληλα, διερευνώνται οι απόψεις 8 εν ενεργεία εκπαιδευτικών που διδάσκουν η δίδαξαν
κατά τα τελευταία πέντε χρόνια στην Στ΄ τάξη του Δημοτικού. Οι απόψεις αφορούν το μάθημα
της ιστορίας και τον τρόπο πού διδάσκεται μέχρι σήμερα αλλά και την ένταξη animation στο
μάθημα της ιστορίας. Έχοντας αυτό ως βάση διερευνάται πώς θα μπορούσε αυτό το εργαλείο
να βοηθήσει στην αντίληψη και κατανόηση δύσκολων εννοιών όπως είναι ο χρόνος και ο χώρος.
Στην έρευνα εφαρμόστηκε ποιοτική μέθοδος και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τη
συμμετοχική παρατήρηση της ερευνήτριας και από τις απόψεις των εκπαιδευτικών μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων, αναλύθηκαν με την τεχνική της θεματικής ανάλυσης.
Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν κάποια κριτήρια για την επιτυχημένη
ένταξη εκπαιδευτικού animation στο μάθημα της ιστορίας της Στ΄ τάξης. Συνοπτικά,
συμπεραίνεται από την έρευνα, πως οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι το εκπαιδευτικό animation
πρέπει να αποτελεί συστηματικό εργαλείο. Θα αφορά κεντρικό σχεδιασμό και υλοποίηση,
διαθέσιμο σε όλους, με βασικά στοιχεία την έγκυρη πληροφορία, τη συμβολική απεικόνιση της
μεταβολής του χρόνου και την ενσωμάτωση αναγνωριστικών χαρακτηριστικών της εκάστοτε
ιστορικής περιόδου, δίνοντας εμπειρία περιήγησης σε ιστορικούς χώρους και δίνοντας τη
δυνατότητα σφαιρικής αποτύπωσης των γεγονότων, γεωγραφικά, μέσα από την αφήγηση ενός
οικείου προσώπου, είτε ήρωα είτε γνώριμου προσώπου τους. Τα ευρήματα της ερευνήτριας
από τη συμμετοχική παρατήρηση επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα της ένταξης του
animation ως μέσο προπαρασκευαστικών δραστηριοτήτων για την κατανόηση της έννοιας του
ιστορικού χρόνου, για την εξοικείωση με την αφήγηση γεγονότων, την επεξεργασία
πληροφοριών και γενικότερα την ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (Μανούσου, Ε. &
Χαρτοφύλακα, Α. 2020), μέσα από τα στάδια δημιουργίας του.
Abstract
The purpose of this research is to study the way of integrating animation in the educational process of
the history lesson of the sixth-grade primary school by taking into account the teachers' opinions and the
participation of students in a workshop of animation creation for the history lesson.
Specifically, this research reflects the results of the researcher's participant observation of workshops
conducted with 25 sixth grade elementary school students on animation and the techniques used to
produce it. The workshops were conducted in an interdisciplinary context of the history lesson and the
skills workshop in the theme unit I innovate creative thinking and initiative.
At the same time, the views of 8 practicing teachers who teach or have taught during the last five years
in the sixth grade of primary school are explored. The views relate to the history lesson and the way it
has been taught so far and the integration of animation in the history lesson. With this as a basis, it
explores how this tool could help in the perception and understanding of difficult concepts such as time
and space.
A qualitative method was applied in the research and the data collected from the researcher's participant
observation and from the teachers' views through semi-structured interviews were analysed using the
thematic analysis technique.
The findings of the study showed that the teachers have some criteria for successful integration of
educational animation in the sixth-grade history class. In summary, it can be concluded from the research
that teachers believe that educational animation should be a systematic tool. It will involve central design
and implementation, available to all, with the key elements of accurate information, symbolic
representation of the change of time and the incorporation of identifying features of the historical period
in question, giving the experience of touring historical spaces and enabling a global depiction of events,
geographically, through the narration of a familiar person, either a hero or a familiar face. The
researcher's findings from the participant observation confirm the effectiveness of incorporating
animation as a means of preparatory activities for understanding the concept of historical time, for
familiarizing with the narration of events, processing information and generally developing 21st century
skills (Manousou, E. & Hartofilaka, A. 2020), through the stages of its creation.