Ο εκπαιδευτικός ως ηγέτης στην τάξη. Αντιλήψεις καθηγητών και μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μελέτη περίπτωσης
The teacher as a leader in the classroom. Views of teachers and students from secondary education.Case study
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κωνσταντάκου, Βασιλική
Οικονομοπούλου, Γεωργία
Ημερομηνία
2023-03-21Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτικός ηγέτης ; Ρόλος εκπαιδευτικού ηγέτη ; Ταυτότητα εκπαιδευτικού ηγέτη ; Πρακτικές ηγεσίας ; Αποτελεσματικότητα μαθητών ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Απόψεις καθηγητών-μαθητών ; Σχολική ηγεσίαΠερίληψη
Σε μια εποχή που η ηγεσία των εκπαιδευτικών θεωρείται ως κεντρικό συστατικό για την εκπαιδευτική αλλαγή και βελτίωση, η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει το κατά πόσο είναι αποδεκτή η ταυτότητα του εκπαιδευτικού ως ηγέτη μέσα στη σχολική τάξη, με την έννοια του κοινού οράματος με τους μαθητές του. Επίσης, ποιες από τις πρακτικές που εφαρμόζει, σχετίζονται θετικά με την αποδοτικότητα των μαθητών σε μαθησιακό και μη επίπεδο. Η ανεπάρκεια θεωρητικής βάσης και δεδομένων σχετικά με το ρόλο του παιδαγωγού ως ηγέτη στην τάξη και τη συμβολή του στα αποτελέσματα των μαθητών, ειδικά στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, κατέστησε αναγκαία την υλοποίηση της εν λόγω έρευνας. Για τη διεξαγωγή της έρευνας, εφαρμόστηκαν οι αρχές της ποιοτικής μεθόδου, μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων. Στην έρευνα, η οποία αποτελεί μελέτη περίπτωσης, συμμετείχαν οκτώ καθηγητές και οκτώ μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι απαντήσεις τους αποκάλυψαν πως είναι αποδεκτή σε μέτριο βαθμό η ταυτότητα του εκπαιδευτικού, ως ηγέτη εντός τάξης, παράλληλα με το πρωταρχικό του ρόλο ως μεταφορέα γνώσεων, καθώς θεωρείται κρίσιμο πρότυπο για την επίτευξη του κοινού οράματος, στο ρόλο του καθοδηγητή-coach. Καταδείχθηκε, επίσης, η σημαντικότητα των πρακτικών της συνεργασίας σε ομάδα για ένα κοινό στόχο, καθώς και της παρακίνησης, μέσω της ενσυναίσθησης και της παροχής κινήτρων για υψηλές επιδόσεις. Από την έρευνα προέκυψε ως συμπέρασμα, πως ο εκπαιδευτικός ως ηγέτης στην τάξη μπορεί, μέσω του κοινού οράματος, να εμπνεύσει, να καθοδηγήσει, να παρακινήσει τους μαθητές του να θέσουν υψηλούς στόχους και πως δύναται να επηρεάσει θετικά τις επιδόσεις και τις συμπεριφορές τους. Αυτή η μελέτη μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτοεπίγνωσης, προκειμένου να κατανοηθεί η σημαντικότητα του εκπαιδευτικού στο ρόλο του ως ηγέτη στην τάξη για την πολύπλευρη ανάπτυξη και πρόοδο των μαθητών. Μελλοντικά καθίσταται αναγκαίο να διεξαχθούν και άλλες συγκριτικές μελέτες για πιο έγκυρα και γενικευμένα αποτελέσματα, με βάση την παρούσα έρευνα. Παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αξία της το γεγονός ότι εμπεριέχονται οι απόψεις και οι εμπειρίες, εκτός των καθηγητών, και των μαθητών, καθώς φωτίστηκε το θέμα και από τη δική τους οπτική.
Περίληψη
In the present era, when the leadership of the teachers is considered to be the chief ingredient for the educational change and improvement, the present thesis is trying to research how acceptable the identity of the teacher as a leader is in the classroom, in the sense of having a common vision with his students. It is also trying to research which of the practices he applies are related positively with his students’ efficiency on both a learning and a no learning level. The inadequacy of the theoretical foundation and data regarding the role of an educator as a leader in the classroom and his contribution to the results of the students, specifically in the Greek educational frame, made necessary the materialization of the present research. In order to carry out this research, the principles of qualitative method were applied through semi structured interviews. In the research, which constitutes a case study, participated eight teachers and eight students from secondary education. Their answers revealed that the identity of the teacher as a leader in the classroom is acceptable to a moderate extent together with his main role as a knowledge conveyor, as he is considered to be a serious model towards achieving a common vision-goal, in the role of an advisor-coach. It was also proved clearly the significance of the practices of team co-operation towards a common goal as well as the inducement through empathy and motive supply in order to have high scores. The conclusion that has come out from the research is that the teacher as a leader in the classroom, through a common vision, can inspire, guide, induce his students to set high goals and that the leader can influence positively his students’ performance and attitude. The study can contribute to the development of self-awareness, so as to understand the importance of the teacher in his role as a leader in the classroom for the multiple development and progress of the students. In the future, it is absolutely necessary for the comparative studies to be conducted for more reliable and generalized results, on the basis of the present research. This research is extraordinarily interesting for the fact that besides the teachers’ views and experiences it includes the students’ (views and experiences), as the theme of our thesis has also been enlightened from this perspective.