Η αξιοποίηση του Minecraft Education Edition στη διδασκαλία της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ως γνωστικό εργαλείο που διευκολύνει τη μάθηση και ενισχύει την κριτική σκέψη
The use of Minecraft Education Edition in the teaching of History in Primary education, as a cognitive tool that facilitates learning and enhances critical thinking
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παναγιωτάκη, Μαρία
Ημερομηνία
2023-06-30Επιβλέπων
Grizioti, MarianthiΛέξεις-κλειδιά
Μάθηση βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι ; Τροποποίηση ψηφιακών παιχνιδιών ; Ιστορία ; Νεολιθικοί οικισμοί ; Κονστραξιονισμός ; Κριτική σκέψηΠερίληψη
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.), παρουσιάζει μια
διαφορετική προσέγγιση για τη διδασκαλία των νεολιθικών οικισμών του ελλαδικού
χώρου, στο μάθημα της Ιστορίας της Γ΄ Δημοτικού στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση με
χρήση του ψηφιακού παιχνιδιού Minecraft Education Edition. Σκοπός της είναι να
διερευνήσει τα οφέλη που μπορεί να υπάρξουν ως προς τα μαθησιακά αποτελέσματα
και την κατάκτηση της νέας γνώσης από τους μαθητές, αλλά και αν οι τελευταίοι
παρουσιάζουν στοιχεία της κριτικής σκέψης, όταν χρησιμοποιούνται τεχνικές
σχεδιασμένες σύμφωνες με τη μάθηση που είναι βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι
(Came-Based Learning) και στην τροποποίηση των παιχνιδιών ( Game Modding).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2023 σε δημοτικό σχολείο της
Καλλιθέας, στην Αττική και συμμετείχαν 8 μαθητές της Γ΄ τάξης. Οι μαθητές
συνεργάστηκαν χωρισμένοι σε 4 ομάδες, δούλεψαν πάνω στα «ερείπια», του αρχικού
σχεδιασμού που τους δόθηκε από την ερευνήτρια και κατάφεραν να δημιουργήσουν και
να τροποποιήσουν 4 διαφορετικούς εικονικούς κόσμους που προσομοίαζαν τους
νεολιθικούς οικισμούς της Ελλάδας.
Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν, ύστερα από μελέτη της βιβλιογραφίας και
προσπαθεί η Μ.Δ.Ε να απαντήσει, είναι δύο. Το πρώτο αφορά τα μαθησιακά
αποτελέσματα που μπορούν να υπάρξουν όταν αξιοποιηθεί το εκπαιδευτικό περιβάλλον
του Minecraft Education Edition στο μάθημα της Ιστορίας, και το δεύτερο είναι να
διαπιστώσει αν κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού και της τροποποίησης του εικονικού
κόσμου, στο παραπάνω ψηφιακό περιβάλλον, αναδείχθηκαν δεξιότητες της κριτικής
σκέψης από τους μαθητές.
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε στην έρευνα είναι η ποιοτική και τα εργαλεία
συλλογής δεδομένων που αξιοποιήθηκαν για να φτάσουμε σε συμπεράσματα είναι τα
φύλλα εργασίας, οι ημιδομημένες συνεντεύξεις, τα πλάνα παρατήρησης και η καταγραφή
της οθόνης των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού
των νεολιθικών οικισμών κάθε ομάδας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως εντάσσοντας το ψηφιακό παιχνίδι
Minecraft Education Edition ως εκπαιδευτικό εργαλείο στη διδασκαλία της Ιστορίας, οι
μαθητές εμπλέκονται ενεργά στη μάθηση, σύμφωνα και με τις εποικοδομητικές θεωρίες
και καταδεικνύουν υψηλά κίνητρα ενδιαφέροντος, βελτιώνεται η εκμάθηση του ιστορικού
περιεχομένου, ενώ παράλληλα φάνηκε να καλλιεργείται η κριτική σκέψη σε όλα τα στάδια
της δημιουργίας και τροποποίησης του εικονικού κόσμου.
Περίληψη
This Master's thesis (Μ.Τ) presents an innovative approach to teaching Neolithic
settlements in the Greek territory within the History curriculum of the 3rd grade in
Primary Education, using the digital game Minecraft Education Edition. The aim is to
explore the potential benefits in terms of learning outcomes and acquisition of new
knowledge for students, as well as to investigate whether students demonstrate
elements of critical thinking when employing game-based learning techniques and
game modding in the digital environment.
The research was conducted in April 2023 at a primary school in Kallithea, Attica,
involving eight 3rd-grade students. The students collaborated in four groups, working on
the "ruins" provided by the researcher, and successfully created and modified four
different virtual worlds resembling Neolithic settlements in Greece.
The research questions addressed in this study, derived from a literature review,
focus on two aspects. Firstly, it examines the potential learning outcomes that can be
achieved when using the educational environment of Minecraft Education Edition in the
History curriculum. Secondly, it aims to determine whether the process of designing and
modifying the virtual world in the aforementioned digital environment highlights the
development of critical thinking skills among students.
The methodology employed in this research is qualitative, and the data collection
tools used include worksheets, semi-structured interviews, observation notes, and screen
recordings of the students' laptops during the design of the Neolithic settlements by each
group.
The results of the research indicate that incorporating the digital game Minecraft
Education Edition as an educational tool in History teaching engages students actively in
the learning process, in line with constructivist theories, and enhances their motivation
and interest. Moreover, it improves the acquisition of historical content knowledge while
simultaneously fostering critical thinking throughout all stages of the virtual world creation
and modification.