Αξιολόγηση της μαθησιακής εμπειρίας μεταπτυχιακών φοιτητών από την αλληλεπίδρασή τους με το Παρατηρητήριο Πολιτών Pl@ntNet σε δραστηριότητες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με εργαλεία τα αναστοχαστικά ημερολόγια και την ψηφιακή αφήγηση
Evaluation of the learning experience of postgraduate students through their interaction with the Pl@ntNet Citizens' Observatory in Environmental Education activities using reflective journals and digital storytelling
Keywords
Ψηφιακές αφηγήσεις ; Αναστοχαστικά ημερολόγια ; Περιβαλλοντική εκπαίδευση ; Επιστήμη των πολιτών ; Παρατηρητήρια πολιτώνAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στην αξιολόγηση της παιδαγωγικής
αξιοποίησης της “ψηφιακής αφήγησης” και των “προσωπικών ημερολογίων” ως
συνδεόμενων εργαλείων για την υποστήριξη του αναστοχασμού φοιτητών πάνω
στην εμπειρία τους από τη χρήση ενός ψηφιακού Παρατηρητηρίου Πολιτών, του
Pl@ntnet. Η σχετική εκπαιδευτική δράση σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την
επιβλέπουσα της διπλωματικής εργασίας και διδάσκουσα του μαθήματος
«Εκπαίδευση και Μάθηση για το Περιβάλλον και την Αειφορία στην Ψηφιακή Εποχή»
στο ΔΠΜΣ «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη», η οποία
παραχώρησε για ερευνητική χρήση το εν λόγω υλικό για μια μικρής κλίμακας έρευνα
αξιολόγηση. Σκοπός της ποιοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε ήταν η
διερεύνηση της μάθησης και της συναισθηματικής ανταπόκρισης δύο φοιτητών που
πήραν μέρος στο μάθημα και στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση κατά το
χειμερινό ακαδημαϊκό εξάμηνο 2020-2021. Η ανάλυση των ημερολογίων και των
ψηφιακών αφηγήσεων βασίστηκε στην ανάλυση περιεχομένου και στη δημιουργία
επαγωγικών κωδίκων. Από την ανάλυση αναδείχθηκαν τα εξής σχετικά με την
εμπειρία των φοιτητών: θετική επίδραση στην παρατηρητικότητα και βελτίωση του
γνωστικού επιπέδου, κοινωνική αλληλεπίδραση, νέα προσέγγιση της εκπαίδευσης,
ενθουσιασμός και ενθάρρυνση της συμμετοχής, προσωπική ικανοποίηση και
ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, αναγνώριση ότι η περιβαλλοντική δραστηριότητα
προκάλεσε συναισθηματική σύνδεση, θετική στάση ότι οι αρνητικές συναισθηματικές
αντιδράσεις μπορούν να αντιμετωπιστούν, πρόθεση για εξατομίκευση της ψηφιακής
αφήγησης, αναγνώριση της σημασίας της κοινότητας και της αλληλεπίδρασης με
βάση τη δύναμη της αφήγησης και της ιστορίας, και της συμβολής της τεχνολογίας
στην προσωπική σύνδεση με τη φύση.
Abstract
This dissertation concerns the evaluation of the pedagogical use of "digital
storytelling" and "personal diaries" as connected tools to support students' reflection
on their experience of using a digital Citizen Observatory, Pl@ntnet. The relevant
educational activity was designed and implemented by the supervisor of the
dissertation and lecturer of the course "Teaching and Learning for the Environment
and Sustainability in the Digital Age" in the MSc "Digital Transformation and
Educational Practice", who provided the respective material for research use in this
small-scale exploratory evaluation. The aim of the qualitative study carried out was
to assess the learning and emotional response of two students who took part in the
course and in this educational activity during the winter academic semester
2020-2021. The analysis of the diaries and digital narratives was based on content
analysis and inductive code generation. The analysis revealed the following about
the students' experience: positive impact on observational skills and improvement of
cognitive level, social interaction, new approach to education, enthusiasm and
encouragement of participation, personal satisfaction and self-esteem enhancement,
recognition that the environmental activity caused emotional connection, positive
attitude that negative emotional reactions can be dealt with, intention to personalize
the digital narrative, recognition of the importance of community and interaction
based on the power of storytelling, and the contribution of technology to personal
connection with nature.