Μαθησιακές παρεμβάσεις σε μαθητές με αυτισμό στα μαθήματα των φυσικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Learning interventions for students with autism in secondary school science courses
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παναγοπούλου, Μαρία
Ημερομηνία
2024-02-15Επιβλέπων
Μιχαλόπουλος, ΕυστάθιοςΛέξεις-κλειδιά
ΤΠΕ ; Φυσικές επιστήμες ; Μαθητές με ΔΑΦ ; Ειδική αγωγή ; Μαθησιακές παρεμβάσεις ; Διδακτικά εργαλείαΠερίληψη
Τις τελευταίες δεκαετίες, όλο και περισσότερα παιδιά με ΔΑΦ συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία είτε στα πλαίσια του γενικού σχολείου είτε φοιτούν σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής. Μελέτες και έρευνες που έχουν διεξαχθεί όλα αυτά τα χρόνια αλλά και η ίδια η πράξη, έχουν δείξει ότι όταν αυτά τα παιδιά βρεθούν στο κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον μπορούν να έχουν καλά μαθησιακά αποτελέσματα. Ξεχωριστή σημασία έχει η διδασκαλία των φυσικών επιστημών στους μαθητές με ΔΑΦ καθώς τους ωφελεί και συμβάλει στο να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσιμες συνολικά για τη ζωής τους, όπως είναι η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η επαφή και αλληλεπίδραση με συνομήλικους κλπ. Σκοπός της εργασίας είναι, μέσα από τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας, η αναζήτηση αποτελεσματικών μαθησιακών παρεμβάσεων για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών σε μαθητές με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, επικεντρώνοντας στη δευτεροβάθμια βαθμίδα της εκπαίδευσης. Περιγράφουμε μια σειρά από βασικές στρατηγικές διδασκαλίας, διδακτικές μεθόδους και τεχνικές για τις οποίες υπάρχουν ερευνητικά στοιχεία ότι ωφελούν και έχουν θετικά μαθησιακά αποτελέσματα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών σε μαθητές με ΔΑΦ. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και στα οφέλη που αυτή έχει για τη συγκεκριμένη κατηγορία μαθητών.
Περίληψη
In recent decades, an increasing number of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) have been participating in the educational process, either within general education schools or in special education units. Studies and research conducted over the years, along with practical experience, have shown that when these children are placed in the appropriate educational environment, they can achieve positive learning outcomes. Teaching science to students with ASD is particularly significant, as it benefits them and contributes to the acquisition of skills essential for their overall life, such as critical thinking, problem-solving abilities, and social interaction with peers, among others. The purpose of this postgraduate thesis is to explore, via reviewing related bibliography, effective learning interventions for teaching science to students with autism spectrum disorder, focusing on the “secondary level” of Greek educational system. The study describes a series of fundamental teaching strategies, instructional methods, and techniques for which there is research evidence supporting their positive impact on teaching science to students with ASD. Special emphasis is placed on the use of Information and Communication Technologies (ICT) in education and the benefits it offers to this specific category of students.