Συμβολή του σχολικού ηγέτη στη διαχείριση σχολικών μονάδων με πολυπολιτισμικό προφίλ και ευάλωτους κοινωνικά πληθυσμούς. Συγκριτική Μελέτη περίπτωσης στην Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά
The school leader's contribution in the management of schools with a multicultural profile and socially vulnerable populations. Comparative Case Study in the Piraeus Region
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καροπούλου, Βασιλική
Ημερομηνία
2024-03-26Επιβλέπων
Yannas, ProdromosΛέξεις-κλειδιά
Διευθυντής ; Ηγέτης ; Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Ηγετική αποτελεσματικότητα ; Συμπερίληψη ; Ετερότητα ; Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικού έργου ; Σχολική ηγεσίαΠερίληψη
Η διαχείριση της ετερότητας στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες απαιτεί την ανάγκη σύστασης ανοιχτών και ευέλικτων σχολείων σε ετοιμότητα ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις διαστάσεις, τις προκλήσεις και τις προοπτικές στον χώρο της Εκπαίδευσης. Αρωγός και καθοδηγητής σε αυτές τις προκλήσεις είναι το ηγετικό στέλεχος της σχολικής μονάδας το οποίο ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του θα καθορίσει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου καθώς και το σχολικό κλίμα μέσα από την επικοινωνιακή πολιτική που εφαρμόζει τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στην τοπική κοινωνία. Η διπλωματική εργασία έχει ως κύριο στόχο να προσφέρει χρήσιμες γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη διαχείριση ετερογενούς μαθητικού πληθυσμού καθώς και να αναδείξει την αναγκαιότητα εφαρμογής των αρχών και των αξιών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο ευρύτερο σχολικό περιβάλλον με εστίαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Γι’ αυτόν τον σκοπό πραγματοποιήθηκε διερεύνηση σε πέντε διευθυντές/ντριες σχολικών μονάδων Δημοτικής Εκπαίδευσης στους Δήμους Πειραιά και Νίκαιας - Ρέντη σχετικά με τη διαχείριση πολυπολιτισμικών μαθητικών πληθυσμών και πληθυσμών που προέρχονται από ευπαθή κοινωνικά περιβάλλοντα. Ακολουθήθηκε ποιοτική έρευνα μέσω ημιδομημένης συνέντευξης αξιοποιώντας με αυτόν τον τρόπο την αμεσότητα της επικοινωνίας προκειμένου να ληφθούν αξιόπιστα συμπεράσματα. Τα ερευνητικά ερωτήματα που αναδύονται μέσα από τη διπλωματική εργασία εστιάζουν σε τρεις θεματικές ενότητες : 1. Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σχολικός ηγέτης στη διοίκηση μιας σχολικής μονάδας με ευάλωτους κοινωνικοοικονομικά πληθυσμούς σε σχέση με την τοπική κοινωνία; 2. Πώς ο σχολικός ηγέτης προσαρμόζεται στις συνθήκες του υφιστάμενου πλαισίου που ισχύει στην ελληνική εκπαίδευση προκειμένου να υποβοηθήσει στην ένταξη και ενσωμάτωση των ευάλωτου μαθητικού πληθυσμού; 3. Ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες που εμποδίζουν την ομαλή ένταξη και εκπαίδευση μαθητών με ευάλωτο κοινωνικοοικονομικό προφίλ;
4. Με ποιον ή ποιους τρόπους ένας σχολικός ηγέτης μετασχηματίζει αυτά τα προβλήματα ένταξης και ενσωμάτωσης έτσι ώστε να οδηγήσουν στην ανάπτυξη της σχολικής μονάδας αναλογικά μέσα στο κυρίαρχο εκπαιδευτικό πλαίσιο χωρίς να ασκήσει βία στην ταυτότητά αυτών των διαφοροποιημένων πληθυσμών; 5. Το σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στηρίζει επαρκώς τους μαθητές ευάλωτων κοινωνικοοικονομικά ομάδων; Η έρευνα διεξήχθη στους Δήμους Πειραιά και Νίκαιας - Ρέντη με συνεντεύξεις διάρκειας μιας ώρας περίπου σε ένα φάσμα 29 ερωτήσεων ανοιχτού τύπου. Από τις απαντήσεις προέκυψε σε σχέση με τα ερευνητικά ερωτήματα πως η διαχείριση μιας σχολικής μονάδας με διαφοροποιημένο κοινωνικοοικονομικά μαθητικό πληθυσμό αποτελεί μια δύσκολη συνθήκη χωρίς ουσιαστική στήριξη από τους θεσμούς της εκπαίδευσης. Επομένως έγκειται κάθε φορά στην ηγετική ικανότητα και τις δεξιότητες του διευθυντή/ντριας όσο αφορά τόσο στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου όσο και στην αντιμετώπιση προβλημάτων. Με τη βοήθεια ενός θετικού κλίματος μεταξύ των συναδέλφων και διαμορφώνοντας πλαίσιο υγιούς συνεργασίας ο ηγέτης πράγματι μπορεί να μετασχηματίσει αυτά τα προβλήματα ένταξης και ενσωμάτωσης σε ένα πλαίσιο συμπερίληψης και αποδοχής.
Περίληψη
The management of diversity in modern multicultural societies requires the need to establish open and flexible schools ready to face the dimensions, challenges and perspectives in the field of Education. Helper and guide in these challenges is the leader of the school unit who, depending on his personality characteristics, will determine the quality and effectiveness of the educational work, the school climate through the communication policy he applies both to the teachers and to the Local community. The main aim of the following thesis is to provide useful knowledge and skills related to the management of diversity and intercultural education in the wider school environment with a focus on primary education. For this purpose, an investigation was carried out with five principals of Primary Education units in the Municipality of Piraeus - Nice regarding the management of multicultural student populations and populations coming from vulnerable social environments. Qualitative research was followed through a semi-structured interview, thus exploiting the immediacy of communication in order to obtain reliable conclusions. The research questions that emerge from the thesis focus on three thematic sections: 1. What are the problems faced by the school leader in the administration of a school unit with vulnerable socio-economic populations when the legislative framework for the administration of a school unit is generalized without providing for the special case? 2. How does the school leader adapt to the conditions of the existing framework that applies in Greek education in order to assist the inclusion and integration of the vulnerable student population? 3. In what ways does a school leader transform these problems of inclusion and integration so that they can lead to the development of the school unit proportionally within the dominant educational context without doing violence to the identity of these differentiated populations? The survey was conducted in the city of Piraeus in the municipal district of Nikea - Rentis with interviews lasting approximately one hour on a spectrum of 29 open-ended questions. From the answers it emerged in relation to the research questions that the management of a school unit with a diverse socio-economic student population is a difficult situation without substantial support from both the legal framework and the institutions of education. Therefore, it always depends on the leadership ability and the skills of the principal, as far as the effectiveness of the educational project is concerned, as well as in dealing with problems. With the help of a positive climate among colleagues and forming a framework of healthy cooperation the leader can indeed transform these integration and integration problems into a framework of inclusion and acceptance.