Κοινωνικά δίκτυα και Influencers: Ο ρόλος τους στις πωλήσεις στην ελληνική βιομηχανία οίνου
Social networks and Influencers: Their role in sales in Greek wine industry
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Κονόμι, Φελίσια
Ημερομηνία
2024-07-20Επιβλέπων
Παναγιωτακοπούλου, ΚωσταντίναΛέξεις-κλειδιά
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Influencers ; Ερωτηματολόγιο ; Έρευνα ; Social media ; Μάρκετινγκ οίνουΠερίληψη
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Social Media) έχουν αναδειχθεί ως ένα ισχυρό εργαλείο
επικοινωνίας και μάρκετινγκ σε διάφορους τομείς της βιομηχανίας, και η βιομηχανία του
οίνου δεν αποτελεί εξαίρεση. Με την ευρεία διάδοση πλατφορμών όπως το Facebook, το
Instagram και το Twitter, οι οινοπαραγωγοί και οι διανομείς έχουν βρει νέους τρόπους να
συνδεθούν με το κοινό τους, να προωθήσουν τα προϊόντα τους και να δημιουργήσουν
πιστούς πελάτες.
Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος των επηρεαστών γνώμης (Ιnfluencers), των ατόμων
δηλαδή που διαθέτουν σημαντική επιρροή στο κοινό μέσω των λογαριασμών τους στα
social media. Οι influencers στο χώρο του οίνου, είτε είναι εξειδικευμένοι γευσιγνώστες είτε
lifestyle bloggers, έχουν τη δυνατότητα να επηρεάζουν την αντίληψη των καταναλωτών για
συγκεκριμένες ετικέτες και να καθοδηγούν τις αγοραστικές τους επιλογές. Μέσω
συνεργασιών με οινοποιεία και προωθητικών καμπανιών, οι influencers συμβάλλουν στην
αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της ζήτησης για συγκεκριμένα προϊόντα. Η επίδρασή
τους μπορεί να είναι καθοριστική, ιδίως όταν πρόκειται για την προβολή νέων ή λιγότερο
γνωστών οινοπαραγωγών στην αγορά. Η ανάλυση του ρόλου των influencers αποτελεί
κεντρικό στοιχείο για την κατανόηση του σύγχρονου τοπίου της οινοβιομηχανίας στα social
media.
Η παρούσα εργασία εξετάζει τον αντίκτυπο που έχουν τα social media στη βιομηχανία του
οίνου, αναλύοντας πώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο
οινοπαραγωγοί επικοινωνούν με τους καταναλωτές, προβάλλουν τα προϊόντα τους και
προσεγγίζουν νέες αγορές. Επιπλέον, διερευνά τους τρόπους με τους οποίους οι
καταναλωτές χρησιμοποιούν τα social media για να ενημερωθούν, να μοιραστούν εμπειρίες
και να επηρεάσουν τις αγοραστικές αποφάσεις τους. Η έρευνα διεξήχθη τον Φεβρουάριο
και Μάρτιο του 2024 σε δείγμα 209 Ελλήνων καταναλωτών μέσω του διαδικτύου και με τα
αποτελέσματα έγινε ανάλυση συσχετίσεων μεταβλητών και εξέταση των μέσων τιμών.
Επομένως, τα ευρήματα της παρούσας εργασίας, κατά κύριο λόγο, επιβεβαιώνουν
προηγούμενες έρευνες και οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά των φίλων του κρασιού. Οι καταναλωτές
φαίνεται να επηρεάζονται τόσο από το πόσο συχνά χρησιμοποιούν τα social media όσο και
από τις διαφημίσεις, ενώ οι influencers δεν φαίνεται να έχουν ιδιαίτερη επιρροή. Παρά την
επίδραση των social media, οι προσωπικές προτιμήσεις και οι κριτικές των πελατών
παραμένουν σημαντικοί παράγοντες στις αγοραστικές αποφάσεις.
Περίληψη
Social media has emerged as a powerful communication and marketing tool in various
industry sectors, and the wine industry is no exception. With the widespread proliferation of
platforms such as Facebook, Instagram and Twitter, wine producers and distributors have
found new ways to connect with their audiences, promote their products and build loyal
customers.
Particularly important is the role of influencers, i.e. individuals who have significant
influence on the public through their social media accounts. Influencers in the wine industry,
whether they are expert tasters or lifestyle bloggers, have the ability to influence consumer
perceptions of specific labels and guide their purchasing choices. Through partnerships with
wineries and promotional campaigns, influencers help increase awareness and demand for
specific products. Their impact can be decisive, especially when it comes to bringing new or
less well-known winemakers to the market. An analysis of the role of influencers is central to
understanding the current landscape of the wine industry on social media.
This paper examines the impact of social media on the wine industry, analysing how digital
platforms are changing the way wine producers communicate with consumers, promote
their products and reach new markets. In addition, it explores the ways in which consumers
use social media to inform, share experiences and influence their purchasing decisions. The
survey was conducted in February and March 2024 on a sample of 209 Greek consumers via
the internet and the results were used to analyze correlations of variables and examine
average prices.
Therefore, the findings of this study, for the most part, confirm previous research and lead
to the conclusion that social media influences the consumption behaviour of wine
enthusiasts. Consumers seem to be influenced by both how often they use social media and
by advertisements, while influencers do not seem to have much influence. Despite the
influence of social media, personal preferences and customer reviews remain important
factors in purchasing decisions.