Ο οίνος ως μέσο ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας. Η περίπτωση των εξαγωγών
Wine as a means of strengthening the Greek economy. The case of exports
Keywords
Οίνος ; Εξαγωγές ; Ελληνική οικονομίαAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία εξετάζει τη συνεισφορά της ελληνικής οινοποιίας στη
σύγχρονη οικονομία της χώρας. Μέσα από την ανασκόπηση της υφιστάμενης βιβλιογραφίας
η εργασία θα επιδιώξει να μελετήσει τις εξαγωγές οίνου, την παραγωγή και κατανάλωση
οίνου αλλά και την οινοτουριστική δραστηριότητα για την περίοδο 2019-2023, ως εργαλεία
ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας. Η καλλιέργεια της αμπέλου και η παραγωγή κρασιού
παρουσιάζουν ενδιαφέρον από την αρχαιότητα, καθώς η άμπελος αποτελούσε σημαντική
πηγή εμπορικής δραστηριότητας και ήταν στενά συνδεδεμένη με θρησκευτικές και
κοινωνικές πτυχές της ζωής. Σήμερα, η σύγχρονη ελληνική οινοποιία προσπαθεί να
διατηρήσει τη μακρά οινική πορεία μέσα από την ανάπτυξη του οινοτουρισμού σε όλες τις
οινοπαραγωγικές της περιοχές και την αύξηση των εξαγωγών οίνου των τελευταίων ετών σε
χώρες όπως η Γερμανία, η Κύπρος, η Γαλλία, οι Κάτω Χώρες, το Βέλγιο, οι ΗΠΑ, ο
Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, ο οίνος αποτελεί
παράγοντα ενδυνάμωσης της ελληνικής οικονομίας, ενώ υπάρχουν περιθώρια ενίσχυσης της
παρουσίας του ελληνικού οίνου τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά. Μέσα από τις
στρατηγικές επενδύσεις, τη βελτίωση της ποιότητας αλλά και την προώθηση του
οινοτουρισμού, ο οινικός κλάδος συμβάλλει αναμφισβήτητα στην οικονομική ανάπτυξη της
χώρας. Αντιμετωπίζοντας τα εμπόδια και αξιοποιώντας τις ευκαιρίες, ο ελληνικός οίνος
μπορεί να βελτιώσει τη θέση του παγκοσμίως και να προσελκύσει ακόμη περισσότερους
καταναλωτές στις διεθνείς αγορές.
Abstract
The present thesis examines the contribution of Greek winemaking to the modern economy
of the country. Through a review of the existing literature, the thesis aims to study wine
exports, wine production and consumption, as well as wine tourism activities for the period
2019-2023, as tools to strengthen the Greek economy. The cultivation of the vine and wine
production have been of interest since antiquity, as the vine was a significant source of
commercial activity and was closely linked to religious and social aspects of life. Today,
modern Greek winemaking strives to maintain its long winemaking tradition through the
development of wine tourism in all its wine-producing regions and the increase in wine
exports in recent years to countries such as Germany, Cyprus, France, the Netherlands,
Belgium, the USA, Canada, and the United Kingdom. According to the results, wine is a
factor in strengthening the Greek economy, while there is room for enhancing the presence of
Greek wine in both the domestic and international markets. Through strategic investments,
quality improvement, and the promotion of wine tourism, the wine sector undoubtedly
contributes to the economic development of the country. By facing obstacles and leveraging
opportunities, Greek wine can improve its position globally and attract even more consumers
in international markets.