Πρότυπη μελέτη οργάνωσης και λειτουργίας σχολής γονέων σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.)
A model study of the organization and operation of parenting schools in Local Government Organizations
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Λαγουδιανάκη, Αφροδίτη
Παπακώστα, Παναγιώτα
Date
2024-09Advisor
Spyridakos, AthanasiosKeywords
Σχολές γονέων ; Ειδικοί ψυχικής υγείας ; Συμβουλευτική ; Συμβουλευτική γονέων ; Οικογενειακή υποστήριξη ; Parenting schools ; Mental health specialists ; Counseling ; Family supportAbstract
Η οικογένεια αποτελεί την πρωταρχική κοινωνική μονάδα, η οποία συνθέτει το κοινωνικό σύνολο. Ο ηθικοπλαστικός και παιδαγωγικός ρόλος της οικογένειας είναι αδιαμφισβήτητος, καθώς η δυναμική των σχέσεων που αναπτύσσεται στον μικρόκοσμο της οικογένειας, αντανακλάται στο μακρόκοσμο της κοινωνίας. Η ανάγκη της προαγωγής της οικογενειακής ευημερίας αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του τομέα της ψυχικής υγείας, όπως αποδεικνύεται από τα πολυάριθμα προγράμματα ενδυνάμωσης του οικογενειακού θεσμού. Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η περίπτωση των Σχολών Γονέων, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο
βασίζεται στην πρόληψη, ενημέρωση και συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων. Το πρώτο μέρος της εργασίας στοχεύει στη θεωρητική τεκμηρίωση του προγράμματος και την ανίχνευση της θέσης του εντός του ευρύτερου συστήματος κοινωνικής φροντίδας και παροχής οικογενειακής υποστήριξης, διαφωτίζοντας τόσο τον τρόπο λειτουργίας του, όσο και τις κύριες ειδικότητες που απασχολούνται στο πλαίσιό του. Το δεύτερο μέρος, περιλαμβάνει τα ευρήματα της ποιοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε για την ανίχνευση των αντιλήψεων και των στάσεων των ειδικών που απασχολούνται στον τομέα της οικογενειακής υποστήριξης, καθώς και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την μελέτη της λειτουργίας των ομάδων γονέων του δήμου Ιλίου. Η συλλογή των δεδομένων από το θεωρητικό και ερευνητικό κομμάτι της παρούσας μελέτης, αποτυπώνεται στο τρίτο μέρος υπό τη μορφή ενός προτεινόμενου τρόπου οργάνωσης των θέσεων εργασίας της Σχολής Γονέων σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
με τη συνακόλουθη καταγραφή των απαραίτητων υποδομών και μέσων για την εύρυθμη λειτουργία της.
Abstract
The family constitutes the primary social unit, which composes society. The moral and pedagogical role of the family is indisputable, as the dynamics of the relationships developed within the microcosm of the family are reflected on the macrocosm of society. The need to promote family prosperity is an integral part of the mental health field, as demonstrated by the various programs, which aim at strengthening the family institution. This study examines the case of Parenting Schools, an educational program based on prevention, provision of information and counseling support for parents. The first part of the study aims to theoretically substantiate the program and identify its position within the broader system of social care and family welfare provision, clarifying both its operational mode and the main specialists involved. The second part includes the findings of the qualitative research conducted to investigate the perceptions and attitudes of professionals employed in the field of family support, in addition to the data collected from the study of parent groups in the Municipality of Ilion. In the third part, the data collection from the theoretical and research elements of this study is presented in the form of a proposal for organizing the job positions of the Parenting School within local government organizations, accompanied by a detailed description of the required infrastructure and resources for its smooth operation.