Χρήση του προγράμματος βιοανάδρασης Mightier σε μαθητή με ΔΕΠ-Υ: μια μελέτη περίπτωσης
Use of the Mightier Biofeedback Program with a Student with ADHD: A Case Study
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσερπέλη, Ευαγγελία
Ημερομηνία
2024-10-04Επιβλέπων
Μουντρίδου, ΜαρίαΛέξεις-κλειδιά
ΔΕΠ-Υ ; Mightier ; Βιοανάδραση ; Ψηφιακές Τεχνολογίες ; ΠαρέμβασηΠερίληψη
Εισαγωγή: Η ΔΕΠ-Υ αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία απαντάται στο 5-7% παιδιών σχολικής ηλικίας παγκοσμίως με συνέπειες σε πολλαπλούς τομείς. Οι αποτελεσματικές θεραπευτικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν ψηφιακές τεχνολογίες με βάση το παιχνίδι (game-based digital therapeutics). Μία τέτοια παρέμβαση αποτελεί και το πρόγραμμα Mightier. Το Mightier βασίζεται στη βιοανάδραση καρδιακού ρυθμού και έχει σχεδιαστεί για να αυξάνει την επίγνωση της αυτόνομης διέγερσης και να διευκολύνει την εξάσκηση σε δεξιότητες ρύθμισης συναισθημάτων οι οποίες συχνά είναι ανεπαρκείς για τα άτομα με ΔΕΠ-Υ.
Σκοπός: Η χρήση του προγράμματος Mightier από μαθητή με ΔΕΠ-Υ ηλικίας 11 ετών και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς του ως παρέμβαση στη συναισθηματική ρύθμιση, ευερεθιστότητα, ψυχοκοινωνική λειτουργία του παιδιού αλλά και στη σχέση του παιδιού με τη μητέρα του.
Μέθοδος: Η έρευνα διήρκησε 12 εβδομάδες. Προκειμένου να διερευνηθούν τα παραπάνω χορηγήθηκαν τα ακόλουθα ερωτηματολόγια/κλίμακες, εκ των οποίων τα τρία πρώτα συμπλήρωσε η μητέρα ενώ το τέταρτο το παιδί: 1). Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Δυσκολιών (SDQ), 2) Affective Reactivity Index, 3) Κλίμακα της Σχέσης Παιδιού-Γονέα και 4) Ερωτηματολόγιο Συναισθηματικής Ρύθμισης για Παιδιά και Εφήβους. Η ανάλυση των δεδομένων αυτών έγινε περιγραφικά. Τέλος, με την ολοκλήρωση χρήσης του προγράμματος πραγματοποιήθηκε συνέντευξη με τη μητέρα.
Αποτελέσματα: Τα ποιοτικά δεδομένα συνηγορούν στην μείωση του γονικού στρες, στην αντιλαμβανόμενη μείωση των συμπτωμάτων του παιδιού όπως επίσης και στη βελτίωση της αυτοναφερόμενης ποιότητας της σχέσης μητέρας – παιδιού. Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε μείωση της βαθμολογίας για την υποκλίμακα της στρατηγικής εκφραστικής καταστολής όπως επίσης και για την στρατηγική της γνωστικής επανεκτίμησης, μείωση της ευερεθιστότητας, μείωση για την υποκλίμακα της υπερκινητικότητας/ελλειματικής προσοχής και τη θετική κοινωνική συμπεριφορά όπερ συνεπάγονται βελτίωση στην ψυχοκοινωνική λειτουργία του παιδιού. Η μείωση στη βαθμολογία της υποκλίμακας για την στρατηγική της γνωστικής επανεκτίμησης δεν αξιολογήθηκε ως ένδειξη βελτίωσης της συναισθηματικής ρύθμισης, σε αντίθεση με την εκφραστική καταστολή.
viii
Συμπεράσματα: Η οικολογική εγκυρότητα της έρευνας εκτιμάται ως υψηλή ενώ η γενικευσιμότητα των αποτελεσμάτων χρήζει περαιτέρω έρευνας. Στην παρούσα μελέτη, το πρόγραμμα βιοανάδρασης Mightier εμφανίζεται να είναι υποσχόμενο σε ό,τι αφορά τη συναισθηματική ρύθμιση, τη βελτίωση συμπτωμάτων ΔΕΠ-Υ του παιδιού, τη μείωση του γονικού στρες και τη βελτίωση της ποιότητας της σχέσης γονέα-παιδιού. Πιθανές εφαρμογές του εντοπίζονται ως αυτόνομη παρέμβαση στο σπίτι, ως συμπληρωματική θεραπεία σε υπάρχον θεραπευτικό πλαίσιο ή/και στο σχολείο κατόπιν των απαραίτητων εγκρίσεων. Χρήσιμο θα ήταν να διερευνηθεί η χρήση και αποτελεσματικότητα του προγράμματος σε παιδιά με άγχος και διάγνωση αυτισμού.
Περίληψη
Introduction: ADHD is a neurodevelopmental disorder with a 5-7% prevalence for school-aged children worldwide. Effective therapeutic interventions include game-based digital therapeutics. One such intervention is the Mightier program. Mightier is based on heart rate biofeedback and is designed to increase awareness of autonomic arousal and facilitate practice in emotion regulation skills that are often inadequate for individuals with ADHD.
Purpose: The aim of the study has been to evaluate the use of the Mightier program by an 11-year-old student with ADHD and assess its effectiveness on the child's emotional regulation, irritability, psychosocial functioning, and impact on the mother-child relationship.
Method: The study lasted 12 weeks. From the measures that were administered, the first three were completed by the mother and the fourth by the child: 1). Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), 2) Affective Reactivity Index, 3) the Parent-Child Relationship Scale and 4) Emotional Regulation Questionnaire for Children and Adolescents. The data were analyzed descriptively. An interview was also conducted with the mother of the child following the termination of the intervention.
Results: The qualitative data supported a reduction in parental stress, a perceived reduction in the child's symptoms as well as an improvement in the self-reported quality of the mother-child relationship. In addition, a decrease in scores for the subscale of the expressive suppression strategy as well as for the cognitive reappraisal strategy, a decrease in irritability, a decrease for the hyperactivity/attention deficit subscale and positive social behaviour subscale were found, which imply an improvement in the child's psychosocial functioning. A decrease in subscale scores for the cognitive reappraisal strategy was not assessed as an indication of improvement in emotional regulation, in contrast to expressive suppression.
Discussion: The ecological validity of the study is assumed to be high whereas the generalizability of the results needs to be substantiated by further research. In the present study, the Mightier biofeedback program appears to show promise in terms of emotional regulation, improving child ADHD symptoms, reducing parental stress, and improving the quality of the parent-child relationship. Possible practice implications include its implementation as a stand-alone intervention at home, as an adjunctive treatment to an existing therapeutic setting and/or school on the condition of the necessary approvals. Future research could potentially explore the use and effectiveness of the program for children diagnosed with anxiety and autism.
Αριθμός σελίδων
68Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία