Η διαμόρφωση έμφυλων στερεοτύπων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
The formation of gender stereotypes in preschool children
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Περιβολιώτη, Σοφία
Ημερομηνία
2024-10-04Επιβλέπων
PILIOURAS, PANAGIOTISΛέξεις-κλειδιά
Φύλο ; Στερεότυπα ; Έμφυλα στερεότυπα ; Έμφυλες διακρίσεις ; Έμφυλες ταυτότητες ; Προσχολική ηλικίαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στη διερεύνηση των έμφυλων διακρίσεων που αντιμετωπίζει ένα παιδί από τη στιγμή της γέννησής του έως την προσχολική ηλικία. Αναλύει πώς αυτές οι διακρίσεις μεταδίδονται και αναπαράγονται από γενιά σε γενιά, είτε μέσω οικογενειακών παραδόσεων και στερεοτύπων, είτε από το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον ενός παιδιού. Τα έμφυλα στερεότυπα παραμένουν εμφανή στην προσχολική εκπαίδευση, επηρεάζοντας τις κοινωνικές αντιλήψεις, τις οικογενειακές συμπεριφορές και την προσέγγιση των εκπαιδευτικών. Από πολύ νωρίς στην ηλικία, τα παιδιά αποκτούν γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με το φύλο, επηρεαζόμενα από το περιβάλλον τους και τις διαδραστικές τους εμπειρίες. Ειδικότερα, η εργασία εξετάζει την αντίληψη των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, την άποψη των οικογενειών και της κοινωνίας για το φύλο, καθώς και τον ρόλο που διαδραματίζει το σχολείο και οι παιδαγωγοί, είτε άνδρες είτε γυναίκες, στη διαμόρφωση των φύλων ταυτοτήτων των παιδιών. Συγκεκριμένα, η εργασία εστιάζεται στον ρόλο του παιχνιδιού ως πεδίο διαμόρφωσης και ενίσχυσης των έμφυλων στερεοτύπων. Σε κάθε περίπτωση, η κατάρριψη των έμφυλων στερεοτύπων αναδεικνύεται ως ουσιαστική προϋπόθεση για την εξάλειψη παρόμοιων αντιλήψεων και στην επόμενη γενιά.
Περίληψη
This thesis focuses on the investigation of gender discrimination faced by a child from the moment of birth to preschool age. It analyzes how these discriminations are transmitted and reproduced from generation to generation, either through family traditions and stereotypes, or by a child's wider social environment. Gender stereotypes remain evident in early childhood education, influencing social perceptions, family attitudes and teachers' approach. From a very early age, children acquire knowledge and experiences about gender, influenced by their environment and interactive experiences. In particular, the paper examines the perception of pre-school educators, the view of families and society on gender, as well as the role played by the school and educators, whether male or female, in the formation of children's gender identities. Specifically, the work focuses on the role of play as a field of formation and reinforcement of gender stereotypes. In any case, breaking down gender stereotypes emerges as an essential condition for eliminating similar perceptions in the next generation as well.
Αριθμός σελίδων
36Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία