Ιχνηλασιμότητα χειρουργικών εργαλείων στα ελληνικά νοσοκομεία
Traceability of surgical instruments in greek hospitals

Λέξεις-κλειδιά
Αποστείρωση ; Απολύμανση ; Ηλεκτρονική καταγραφή ; Ιχνηλασιμότητα ; Χειρουργικά εργαλείαΠερίληψη
ΣΚΟΠΟΣ:
Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι η επισκόπηση των μεθόδων και των συστημάτων που ακολουθούνται στην ιχνηλάτηση των χειρουργικών εργαλείων και υλικών και καταγραφή του τρόπου εφαρμογής τους σε ιδιωτικά και κρατικά ελληνικά νοσοκομεία μέσω ερωτηματολογίου.
ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:
Για την εκπόνηση αυτής της έρευνας, μελετήθηκαν η δομή και οι κανονισμοί του Τμήματος Αποστείρωσης των νοσοκομείων σε συνδυασμό με τις μεθόδους και τα συστήματα ιχνηλασιμότητας. Ο τρόπος ιχνηλάτησης που εφαρμόζεται στα ελληνικά νοσοκομεία μελετήθηκε με την δημιουργία και διανομή ερωτηματολογίου με 7 ερωτήσεις σε 12 νοσοκομεία (9 κρατικά και 3 ιδιωτικά). Το ερωτηματολόγιο βασίστηκε στις προδιαγραφές του ISO 9001:2015, το οποίο αφορά θέματα διαχείρισης ποιότητας της αποστείρωσης και ιχνηλασιμότητας. Η ανάλυση των απαντήσεων έγινε απλή περιγραφική στατιστική.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν από τις προϊστάμενες των Τμημάτων Κεντρικής Αποστείρωσης των νοσοκομείων. Παρατηρήθηκε ότι τα περισσότερα Τμήματα (67%) δεν έχουν πιστοποίηση ISO 9001. Πραγματοποιείται όμως ιχνηλάτηση σε όλη τη διάρκεια του κύκλου αποστείρωσης, η οποία σε ποσοστό 91% είναι χειροκίνητη. Το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι παρουσιάζονται προβλήματα όπως απώλεια εργαλείων και το 91% πιστεύει ότι ένα αυτόματο σύστημα ιχνηλάτησης θα βοηθούσε στη διαδικασία.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
Η πιστοποίηση του Τμήματος Κεντρικής Αποστείρωσης των νοσοκομείων, η ψηφιακή καταγραφή των εργαλείων, και η ενσωμάτωση ενός ψηφιακού συστήματος ιχνηλασιμότητας στο περιβάλλον της αποστείρωσης εξασφαλίζει τη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα και βοηθάει στην καλύτερη διαχείριση των ανακλήσεων, του αποθέματος, των πόρων και του προσωπικού. Η έλλειψη πιστοποίησης και ψηφιακών συστημάτων στα ελληνικά νοσοκομεία δημιουργούν προβλήματα και αυξάνουν την πιθανότητα ιατρικών σφαλμάτων.
Περίληψη
PURPOSE:
The purpose of this research was to review the methods and systems followed in the tracking of surgical instruments and materials and to record the methods and procedures that are applied in private and public Greek hospitals using an in-house created questionnaire.
MATERIALS AND METHODOLOGY:
To prepare this research, the structure and regulations of the Sterilization Department were studied including the methods and traceability systems. The traceability procedures followed in Greek hospitals were investigated using a questionnaire with 7 questions based on the ISO 9001:2015. The questionnaire was based on the specifications of ISO 9001:2015, which concerns quality management of sterilization and traceability issues. The questionnaire was distributed to 12 hospitals (9 state and 3 private). Analysis of responses was performed with descriptive statistics.
RESULTS:
The questionnaires were completed by the managers of the Central Sterilization Departments of the hospitals. It was observed that 67% of the Central Sterilization Departments do not have ISO 9001 certification. Traceability, however, is carried out throughout the cycle using a manual process in 91% of the facilities. Problems and errors were reported in 42% of the departments while 91% supports the implementation of an automated tracking system to improve the process.
CONCLUSIONS:
The certification of the Central Sterilization Department, the implementation of automated systems for the digital recording of instruments, and the integration of a digital traceability system in the sterilization environment ensures transparency in the supply chain and improves the management of the recalls, the inventory, the resources and the personnel. The significant absence of digital platforms and lack of certification in the Greek hospital is a source of problems and increases the probability for medical errors.