Απόψεις των Ελλήνων Millennials για τα οινικά προϊόντα
Greek Millennials perceptions on wine products

Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Τουρλής, Δημήτριος
Ημερομηνία
2025-02-19Επιβλέπων
Παναγιωτακοπούλου, ΚωσταντίναΛέξεις-κλειδιά
Millennials ; Στρατηγικές προώθησης οίνου ; Καταναλωτική συμπεριφορά ; Βιωσιμότητα στην κατανάλωση ; Κριτήρια επιλογής κρασιού ; Consumer behavior ; Wine selection criteria ; Wine Quality ; Wine promotion strategies ; Sustainability in consumption ; Ποιότητα οίνουΠερίληψη
Η οινοβιομηχανία αποτελεί έναν συνεχή αναπτυσσόμενο κλάδο που έχει ως στόχο
την προσέλκυση ολοένα και περισσότερων καταναλωτών. Για να επιτευχθεί αυτό, οι
επιχειρήσεις αναπτύσσουν κατάλληλες στρατηγικές Marketing, οι οποίες εστιάζουν
στα χαρακτηριστικά και στην καταναλωτική συμπεριφορά των ατόμων. Ωστόσο, είναι
ανέφικτο όλοι οι καταναλωτές να παρουσιάζουν παρόμοια χαρακτηριστικά γεγονός
που καθιστά την διαδικασία αυτή πολύπλοκη. Έτσι, γίνεται ομαδοποίηση των
ατόμων με βάση την ηλικία τους, που λόγω κοινών κοινωνικών, ιστορικών και
τεχνολογικών αλλαγών που έχουν βιώσει, παρουσιάζουν και πανομοιότυπα
χαρακτηριστικά. Η ομαδοποίηση αυτή καλείται ‘’Γενιά’’.
Για τον τομέα του Marketing και κατ΄επέκταση της βιομηχανίας οίνου, το ενδιαφέρον
έχει κεντρίσει η γενιά που είναι γνωστή ως Γενιά των Millennials. Χαρακτηριστικά
όπως η τεχνολογική εξοικείωση, τους καθιστά ως σημαντική αγορά στόχο και στρέφει
την προσοχή των παραγωγών στην κατανόηση της καταναλωτικής τους
συμπεριφοράς και των χαρακτηριστικών τους γενικότερα.
Η εν λόγω πτυχιακή εργασία εστιάζει στην περίπτωση της Ελληνικής αγοράς και
συγκεκριμένα στις απόψεις των Ελλήνων Millennials για τα οινικά προϊόντα. Η έρευνα
πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγιο κατά τους μήνες Φεβρουάριο- Απρίλιο του
2024 σε δείγμα 234 Ελλήνων Millennials και στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε
στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων. Το ερωτηματολόγιο χωρίστηκε σε 3
βασικούς άξονες που αφορούν τις προτιμήσεις και τις καταναλωτικές συμπεριφορές
των Millennials στην αγορά κρασιού, τις απόψεις τους σχετικά με την ποιότητα
αυτού και τις αντιλήψεις τους απέναντι στα ελληνικά οινικά προϊόντα, καθώς και
περιβαλλοντικά ζητήματα. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται εκτενής ανάλυση γύρω από
την συμπεριφορά τους, γεγονός που συμβάλλει στην κατανόηση τους, και εν
συνεχεία βοηθά την αγορά οίνου ως προς την προσέλκυσή τους.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι Έλληνες Millennials καταναλώνουν κρασί σε τακτική
βάση, κάτω από κοινωνικές περιστάσεις και κυρίως για λόγους ευχαρίστησης.
Αντλούν πληροφορίες από τον κοινωνικό τους περίγυρο, προτιμούν το εμφιαλωμένο
σε γυάλινο μπουκάλι κρασί και επιλέγουν τα Supermarkets ως χώρο αγοράς του.
Επιπλέον, καταναλώνουν με σαφή προτίμηση τα ελληνικά κρασιά και όλα τα ήδη
τους, με προτίμηση στο Λευκό Ξηρό. Τα χαρακτηριστικά που θεωρούν δείκτη
ποιότητας ταυτίζονται με την προσωπική τους γνώμη για το που υπερτερούν τα
ελληνικά κρασιά γεγονός που κάνει αντιληπτή την εκτίμηση τους ως προς αυτά. Όσον
αφορά τις βιώσιμες πρακτικές είναι θετικοί αλλά δεν τις λαμβάνουν ιδιαίτερα υπόψιν
γεγονός που κάνει επιτακτική την ανάγκη για περαιτέρω ενημέρωση.
Περίληψη
The wine industry is a constantly growing sector that aims to attract more and more
consumers. To achieve this, businesses develop appropriate marketing strategies,
which focus on the characteristics and consumer behavior of individuals. However, it
is impractical for all consumers to have similar characteristics which makes this
process complex. Thus, individuals are grouped according to their age, who due to
common social, historical and technological changes they have experienced, also
exhibit identical characteristics. This grouping is called 'generation'.
For the marketing sector and by extension the wine industry, the generation known
as the Millennials has been of interest. Characteristics such as technological familiarity
makes them an important target market and focuses the attention of producers on
understanding their consumer behavior and their characteristics in general.
This thesis focuses on the case of the Greek market and specifically on the views of
Greek Millennials on wine products. The research was conducted with a questionnaire
during the months of February-April 2024 on a sample of 234 Greek Millennials and
then a statistical analysis of the results was conducted. The questionnaire was divided
into 3 main axes concerning the preferences and consumption attitudes of Millennials
in the wine market, their views on the quality of wine and their perceptions towards
Greek wine products, as well as environmental issues. In this way, an extensive
analysis around their behavior is carried out, which contributes to their
understanding, and subsequently helps the wine market in terms of attracting them.
The results showed that Greek Millennials consume wine on a regular basis, under
social circumstances and mainly for pleasure. They draw information from their social
environment, prefer bottled wine in glass bottles and choose supermarkets as their
place of purchase. In addition, they consume with a clear preference Greek wines and
all their already, with a preference for White Dry. The characteristics that they
consider an indicator of quality are identical to their personal opinion of where Greek
wines are superior which makes their appreciation of them understandable. As far as
sustainable practices are concerned, they are positive but do not take them
particularly into account, which makes the need for further information imperative.