Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και οι παιδαγωγικές αρχές της προσχολικής εκπαίδευσης του 21ου αιώνα
Modern teaching approaches and the pedagogical principles of preschool education of the 21st century

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Εξέκη, Μαρία
Ημερομηνία
2025-02-17Επιβλέπων
Καράμηνας, ΙγνάτιοςΛέξεις-κλειδιά
Προσχολική εκπαίδευση ; Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, ; Πρόγραμμα σπουδών 2021 ; Ικανότητες 21ου αιώνα ; Σχέδια εργασίαςΠερίληψη
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία έχει τον τίτλο «Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και παιδαγωγικές αρχές της προσχολικής εκπαίδευσης του 21ου αιώνα» και έχει ως πρώτο στόχο τη βιβλιογραφική διερεύνηση των σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων στο μαθησιακό πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης και της φυσιογνωμίας του νηπιαγωγείου, όπως αυτή καθορίζεται από το τελευταίο
πρόγραμμα σπουδών. Αυτό πραγματοποιείται στο θεωρητικό μέρος της εργασίας.
Ο δεύτερος στόχος είναι η παρουσίαση ειδικά σχεδιασμένων διδακτικών προτάσεων που
στοχεύουν στην ανάπτυξη των τεσσάρων ικανοτήτων του 21ου αιώνα: της σκέψης, της επιστήμης
και τεχνολογίας, της ζωής και της μάθησης, όπως ορίζονται και σε συνάφεια με το πρόγραμμα σπουδών του 2021. Η παρουσίαση αυτή γίνεται στο πρακτικό μέρος της εργασίας.
Οι σύγχρονες θεωρίες μάθησης, όπως οι γνωστικές και κοινωνικογνωστικές θεωρίες του
εποικοδομισμού και του κοινωνικού εποικοδομισμού, αποτελούν τη βάση του σχεδιασμού του προγράμματος σπουδών του 2021. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα που προσαρμόζεται στις νέες κοινωνικές και επιστημονικές εξελίξεις, λαμβάνει υπόψη διεθνείς οδηγίες και
ερευνητικά δεδομένα και ευθυγραμμίζεται με τις εθνικές και ευρωπαϊκές προτεραιότητες.
Το πρόγραμμα σπουδών καθορίζει ένα κοινό πλαίσιο για τη μάθηση στο νηπιαγωγείο, βασισμένο σε αρχές που προάγουν την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών. Δίνει έμφαση στη δημιουργία
μαθησιακών περιβαλλόντων που σέβονται τις ατομικές ανάγκες, στην ενταξιακή εκπαίδευση και
στη μάθηση μέσω αλληλεπίδρασης και θετικών σχέσεων. Το παιχνίδι και η φυσική περιέργεια αξιοποιούνται ως βασικά εργαλεία μάθησης. Η ομαδοσυνεργατική, η πολιτισμικά ευαίσθητη και η διαφοροποιημένη διδασκαλία υποστηρίζουν το ενταξιακό πλαίσιο. Παράλληλα, η διαθεματικότητα, η
διεπιστημονικότητα και η ερευνητική μάθηση που εφαρμόζονται σε όλα τα μαθησιακά πεδία, διασφαλίζουν υψηλής ποιότητας μαθησιακά αποτελέσματα.
Οι νηπιαγωγοί παίζουν καθοριστικό ρόλο, διασφαλίζοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης
μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης, αξιολόγησης και ανατροφοδότησης.
Πέντε ολοκληρωμένα σχέδια εργασίας, που παρουσιάζονται στο πρακτικό μέρος της εργασίας, καλύπτουν τις διδακτικές ενότητες των γνωστικών αντικειμένων: Μαθηματικά, Γλώσσα,
Προγραμματισμός και Ρομποτική, Συναισθηματική Αγωγή και Πρόληψη, και Φυσικές Επιστήμες.
Αυτά αναπτύσσονται μέσα από ένα πλήθος υποδειγματικών δραστηριοτήτων, που στοχεύουν στην
ενίσχυση των τεσσάρων βασικών ικανοτήτων του 21ου αιώνα. Οι δραστηριότητες αυτές αξιοποιούν
σύγχρονα εργαλεία και διδακτικές μεθόδους που παρουσιάστηκαν στο θεωρητικό μέρος, διατηρώντας απόλυτη συνάφεια με τους στόχους του προγράμματος σπουδών του 2021.
Περίληψη
This master's thesis is titled "Modern Teaching Approaches and Pedagogical Principles in 21st-Century Early Childhood Education" and has as its primary objective the literature review of modern
teaching approaches within the learning framework of preschool education and the identity of kindergarten, as defined by the latest curriculum. This is explored in the theoretical part of the study.
The second objective is the presentation of specially designed teaching proposals aimed at developing the four 21st-century skills—thinking, science and technology, life, and learning—as they are
defined and aligned with the 2021 curriculum. This presentation takes place in the practical part of
the study.
Modern learning theories, such as cognitive and socio-cognitive theories of constructivism
and social constructivism, form the foundation of the 2021 curriculum design. This curriculum constitutes a comprehensive system that adapts to new social and scientific developments, takes into
account international guidelines and research findings, and aligns with national and European priorities.
The curriculum establishes a common framework for kindergarten learning, based on principles that promote holistic child development. It emphasizes the creation of learning environments
that respect individual needs, inclusive education, and learning through interaction and positive relationships. Play and natural curiosity are utilized as fundamental learning tools. Collaborative, culturally responsive, and differentiated teaching methods support the inclusive framework. At the same
time, interdisciplinarity, cross-disciplinary learning, and inquiry-based learning, applied across all
learning domains, ensure high-quality learning outcomes.
Kindergarten teachers play a crucial role in ensuring the quality of education through continuous training, evaluation, and feedback.
The practical part of this thesis presents five comprehensive lesson plans, covering teaching
units in the subjects of Mathematics, Language, Programming and Robotics, Emotional Education
and Prevention, and Natural Sciences. These lesson plans are developed through a variety of exemplary activities, designed to enhance the four key 21st-century skills. These activities integrate modern tools and teaching methods discussed in the theoretical part, maintaining absolute alignment with
the objectives of the 2021 curriculum.
Αριθμός σελίδων
85Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία