Τα οφέλη της χρήσης των βιβλίων χωρίς λόγια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
The benefits of using wordless books in Primary Education

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λεμπέση, Δήμητρα
Ημερομηνία
2025-02-18Επιβλέπων
Papailia, ArtemisΛέξεις-κλειδιά
Βιβλία χωρίς λόγια ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τα οφέλη της χρήσης των βιβλίων χωρίς λόγια (wordless books) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μέσα από τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας και των υφιστάμενων ερευνών, αναλύονται οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις που υποστηρίζουν την ενσωμάτωσή τους στη διδακτική πρακτική.
Τα βιβλία χωρίς λόγια αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της αφηγηματικής σκέψης, καθώς επιτρέπουν στους μαθητές να ερμηνεύσουν, να συνθέσουν και να αφηγηθούν ιστορίες με βάση την εικονογράφηση. Έρευνες δείχνουν ότι η χρήση τους ενισχύει την ανάπτυξη του λεξιλογίου, καθώς οι μαθητές ενθαρρύνονται να περιγράψουν σκηνές, να κάνουν υποθέσεις και να συζητήσουν τις ιστορίες που δημιουργούν. Επιπλέον, συμβάλλουν στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης, καθώς οι μαθητές εστιάζουν στις εκφράσεις των χαρακτήρων και στις συναισθηματικές διακυμάνσεις της ιστορίας.
Η μελέτη διερευνά επίσης τη χρήση των βιβλίων αυτών σε μαθητές με διαφορετικά γλωσσικά υπόβαθρα, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν ένα πολύτιμο μέσο για την ενσωμάτωση δίγλωσσων και αλλόγλωσσων μαθητών στην τάξη.
Συνολικά, η εργασία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα βιβλία χωρίς λόγια αποτελούν έναν καινοτόμο και αποτελεσματικό τρόπο ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας και της γλωσσικής ανάπτυξης, προωθώντας παράλληλα τη φαντασία και την κριτική σκέψη των μαθητών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Περίληψη
This thesis examines the benefits of the use of wordless books in Primary Education. Through the study of relevant literature and existing research, the pedagogical approaches that support their inte-gration into teaching practice are analysed.
Wordless books are a powerful tool for promoting narrative thinking, as they allow students to interpret, compose and tell stories based on illustrations. Research shows that their use enhances vocabulary development as students are encouraged to describe scenes, make assumptions and dis-cuss the stories they create. In addition, they help to enhance empathy as students focus on character expressions and emotional fluctuations in the story.
The study also explores the use of these books with students from different language back-grounds, arguing that they are a valuable tool for integrating bilingual and foreign language learners into the classroom.
Overall, the paper concludes that wordless books are an innovative and effective way of enhancing literacy and language development, while promoting imagination and critical thinking among primary school students.
Αριθμός σελίδων
105Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία