Διερεύνηση της σχέσης της ικανοποίησης και της αφοσίωσης των πελατών στα οινικά προϊόντα: Η περίπτωση των Ελλήνων καταναλωτών
An investigation of the relationship between customer satisfaction and loyalty in wine products: The case of Greek consumers

Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Καλυκάκης, Νικόλαος
Ημερομηνία
2025-02-19Επιβλέπων
Παναγιωτακοπούλου, ΚωσταντίναΛέξεις-κλειδιά
Ελληνικός οίνος ; Ικανοποίηση Ελλήνων καταναλωτών ; Αφοσίωση Ελλήνων καταναλωτών ; Εμπειρία κατανάλωσης οίνου ; Διαστάσεις ικανοποίησης ; Διαστάσεις αφοσίωσηςΠερίληψη
Ο οίνος αποτελεί ένα ιδιαίτερο προϊόν και η οινοποιία θεωρείται μια ισχυρή δύναμη στην αγορά
της παγκόσμιας οικονομίας. Στην Ελλάδα, η αγορά του οίνου έρχεται αντιμέτωπη με τον
ανταγωνισμό που υπάρχει σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πλαίσιο. Γι’ αυτό σε ένα τέτοιο κλίμα,
η ικανοποίηση των Ελλήνων πελατών πρέπει να ληφθεί υπόψη από τις ελληνικές οινικές
επιχειρήσεις καθώς κρίνεται ιδιάζουσας σημασίας τόσο για την διατήρηση των πελατών τους
όσο και την αφοσίωση τους στον ελληνικό οίνο. Έτσι, βασικός σκοπός αυτής της μελέτης είναι
η διεύρυνση της σχέσης της ικανοποίησης των Ελλήνων καταναλωτών ελληνικού οίνου με της
αφοσίωσης τους σε αυτόν αλλά και η ανάλυση των διαστάσεων της κάθε μεταβλητής. Ακόμη,
επιμέρους στόχος της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η μελέτη της εμπειρίας κατανάλωσης
οίνου στην ελληνική αγορά. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσα από την μέθοδο του
ερωτηματολογίου το οποίο συμπληρώθηκε ηλεκτρονικά από 250 Έλληνες καταναλωτές. Τα
αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν
να καταναλώνουν και να αγοράζουν οίνο ελληνικής παραγωγής και ποικιλιών πιο συχνά από
κάποιον άλλον οίνο διεθνούς παραγωγής. Επιπλέον, αναδείχθηκε θετική συσχέτιση μεταξύ της
ικανοποίησης των καταναλωτών ελληνικού οίνου και της αφοσίωσης τους σε αυτό. Ειδικότερα,
το γενικό επίπεδο ικανοποίησης, η ικανοποίηση στην γεύση, στον συνδυασμό ελληνικού οίνουφαγητού, στο χρώμα, στους τύπους, στις ποικιλίες σταφυλιού, στην τιμή και το άρωμα του
ελληνικού οίνου βρέθηκε να αναπτύσσουν πιο ισχυρή σχέση με την αφοσίωση. Παράλληλα,
διαπιστώθηκε ότι οι αφοσιωμένοι καταναλωτές εκδηλώνουν την πίστη τους στον ελληνικό οίνο
τόσο μέσω της επαναλαμβανόμενης αγοράς του όσο και συστήνοντάς τον σε άλλους. Η
παρούσα μελέτη προσφέρει χρήσιμες πρακτικές κατευθυντήριες γραμμές, για την καλύτερη
δυνατή εξέλιξη των ελληνικών οινικών επιχειρήσεων.
Περίληψη
Wine is a unique product, and the winemaking industry is considered a strong force in the global
economy. In Greece, the wine market faces competition at both the European and global levels.
In such a climate, the satisfaction of Greek customers must be taken into account by Greek wine
businesses, as it is of particular importance for both customer retention and their loyalty to
Greek wine. Thus, the primary objective of this study is to expand the understanding of the
relationship between Greek consumers' satisfaction with Greek wine and their loyalty to it, as
well as to analyze the dimensions of each variable. Additionally, a specific objective of this
thesis is to examine the wine consumption experience in the Greek market. The data were
collected through a questionnaire survey, which was completed electronically by 250 Greek
consumers. The research findings indicated that most Greek consumers prefer to purchase and
consume wine of Greek origin and varieties more frequently than internationally produced
wine. Furthermore, a positive correlation was identified between consumer satisfaction with
Greek wine and their loyalty to it. In particular, the general level of satisfaction, satisfaction
with taste, the pairing of Greek wine with food, color, types, grape varieties, price, and aroma
were found to have a stronger relationship with loyalty. At the same time, it was demonstrated
that loyal consumers express their loyalty through repurchasing Greek wine and recommending
it to others. This study provides valuable practical guidelines for the optimal development of
Greek wine businesses.