Η κατανάλωση οίνου μειωμένης παρέμβασης στην Ελλάδα
The consumption of low intervention wines in Greece

Λέξεις-κλειδιά
Οίνοι μειωμένης παρέμβασης ; Γνώση καταναλωτών ; ΕτικέταΠερίληψη
Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τη διατροφή και την υγεία έχει
οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για φυσικά και περιβαλλοντικά φιλικά προϊόντα,
συμπεριλαμβανομένου του οίνου μειωμένης παρέμβασης. Ωστόσο, η έννοια του «φυσικού
οίνου» παραμένει ασαφής, καθώς δεν υπάρχει παγκοσμίως αποδεκτός ορισμός.
Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο την ανάλυση της αγοραστικής συμπεριφοράς των
καταναλωτών όσον αφορά τον οίνο μειωμένης παρέμβασης στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα,
επιδιώκεται η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν σε μεγαλύτερο βαθμό την
κατανάλωση των συγκεκριμένων οίνων. Παράλληλα, εξετάζεται το επίπεδο γνώσης του
καταναλωτικού κοινού αναφορικά με την κατηγοριοποίηση των οίνων, καθώς και η στάση του
απέναντι στον οίνο μειωμένης παρέμβασης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επίδραση
διαφόρων παραμέτρων, όπως η ετικέτα, η σήμανση και η συνολική εμφάνιση του προϊόντος,
στη διαδικασία λήψης αγοραστικών αποφάσεων. Επιπλέον, η έρευνα αποσκοπεί στον
προσδιορισμό του καταναλωτικού κοινού εκείνου που γνωρίζει τους οίνους μειωμένης
παρέμβασης και τους προτιμά περισσότερο. Τέλος, αναλύονται οι περιβαλλοντικές συνήθειες
των συμμετεχόντων, προκειμένου να διερευνηθεί η πιθανή σύνδεση αυτών με την προτίμηση
προς τους συγκεκριμένους οίνους.
Η υλοποίηση της έρευνας έγινε με την χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου κατά την
περίοδο 7/7/2024-9/9/2024. Το ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε με τη βοήθεια της Microsoft
Forms, αποτελούνταν από 38 ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου (5 ενότητες) και
συμπληρώθηκε από 209 καταναλωτές. Για την ανάλυση των αποτελεσμάτων
χρησιμοποιήθηκε το Microsoft Excel.
Η παρούσα έρευνα ανέδειξε σημαντικά ευρήματα σχετικά με την καταναλωτική συμπεριφορά
στους οίνους μειωμένης παρέμβασης. Πιο συγκεκριμένα, αποδείχθηκε ότι οι καταναλωτές
ακόμα και αν έχουν μυηθεί στην κουλτούρα που προάγει τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι
μπερδεμένοι με την κατηγοριοποίηση και τον ορισμό τους. Το φαινόμενο αυτό συνεπάγεται
το μειωμένο ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν οίνους μειωμένης παρέμβασης. Η
έλλειψη πληροφόρησης και αποσαφήνισης για το τι εν τέλει είναι φυσικός οίνος οδηγεί στο να
μην υπάρχει η πρόθεση αγοράς ενός πιο ακριβού φυσικού οίνου. Συμπερασματικά τα
ευρήματα της εν λόγω έρευνας οδηγούν στην εντύπωση, ότι οι άνθρωποι που αγοράζουν
οίνους μειωμένης παρέμβασης είναι λίγοι, ενώ είναι απαραίτητη η θεσμοθέτηση σχετικής
νομοθεσίας, ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνεύσεις στο ευρύ κοινό. Οι παραγωγοί θα πρέπει
να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις μεθόδους παραγωγής των κρασιών και ποιοι είναι
οι παράγοντες που καθιστούν αυξημένες τιμές στις συγκεκριμένες φιάλες .
Περίληψη
The increasing consumer awareness regarding nutrition and health has led to a rising demand
for natural and environmentally friendly products, including low-intervention wine. However,
the concept of "natural wine" remains ambiguous, as no globally accepted definition exists.
This study aims to analyze consumer purchasing behavior concerning low-intervention wine
in the Greek market. Specifically, it seeks to investigate the key factors that most significantly
influence the consumption of these wines. Additionally, the study examines consumers’ level
of knowledge regarding wine categorization and their attitudes toward low-intervention wine.
Particular emphasis is placed on the impact of various parameters, such as labeling,
certification, and overall product appearance, on purchasing decisions. Furthermore, the
research seeks to identify the segment of consumers who are familiar with low-intervention
wines and prefer them. Lastly, the study analyzes participants' environmental habits to explore
potential correlations between sustainability-oriented behavior and their preference for these
wines.
The research was conducted using an online questionnaire during the period of July 7, 2024, to
September 9, 2024. The questionnaire, designed with the assistance of Microsoft Forms,
consisted of 38 closed- and open-ended questions (divided into five sections) and was
completed by 209 consumers. Microsoft Excel was used for data analysis.
The findings of this study revealed significant insights into consumer behavior regarding lowintervention wines. More specifically, it was demonstrated that even consumers who have been
introduced to the culture promoted by these products remain confused about their
categorization and definition. This phenomenon results in a lower percentage of consumers
choosing low-intervention wines. The lack of information and clarification regarding what
constitutes natural wine ultimately leads to a reluctance to purchase a more expensive natural
wine. In conclusion, the findings of this research suggest that the number of consumers
purchasing low-intervention wines is relatively small, highlighting the necessity for relevant
legislation to prevent misinterpretations among the general public. Producers should educate
consumers on winemaking methods and the factors contributing to the higher prices of these
particular bottles.