Πολιτισμική ετερότητα και εκπαίδευση: Η ανάγκη για μια διαφοροποιημένη παιδαγωγική σε ένα συμπεριληπτικό σχολείο
Sociocultural diversity and education: The need for differentiated pedagogy in an inclusive school

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αλ Σαμπάγκ, Ζωή
Ημερομηνία
2025-04-11Επιβλέπων
MOUSENA, ELENIΚαράμηνας, Ιγνάτιος
Λέξεις-κλειδιά
Κοινωνικοπολιτισμική ετερότητα ; Διαφορετικότητα ; Διαφοροποιημένη διδασκαλία ; Καθολικός σχεδιασμός μάθησης ; ΣυμπερίληψηΠερίληψη
Εισαγωγή: Η παρούσα μελέτη ασχολείται με το ζήτημα της κοινωνικοπολιτισμικής ετερότητας των μαθητών και των μαθητριών και την αναγκαιότητα της δημιουργίας ενός συμπεριληπτικού σχολείου στις σύγχρονες πλουραλιστικές κοινωνίες. Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύονται οι προ-οπτικές της εφαρμογής της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής και της υιοθέτησης των αρχών του καθολικού σχεδιασμού μάθησης, με απώτερο στόχο την ουσιαστική συμμετοχή όλων των μαθητών, ανεξαρτήτως διαφορών, σε ένα σχολείο για όλους.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης αποτελεί η διερεύνηση των απόψεων και των στάσεων που σχηματίζουν οι εκπαιδευτικοί αναφορικά με το ζήτημα της κοινωνικοπολιτισμικής ετερό-τητας των μαθητών τους, αλλά και των στρατηγικών που ακολουθούν, ώστε να προωθήσουν τη συμπερίληψη και τη διαφοροποιημένη διδασκαλία.
Μέθοδος: Η μέθοδος που υιοθετείται είναι η στοχευμένη βιβλιογραφική ανασκόπηση, τόσο της εγχώριας όσο και της διεθνούς βιβλιογραφίας. Η συλλογή και η άντληση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε βάσει των τιθέμενων ερευνητικών κριτηρίων και ερωτημάτων της έρευ-νας. Ακολούθησε η επεξεργασία τους και η θεματική ανάλυσή τους με βάση το σκοπό της έ-ρευνας και τα διερευνητικά ερωτήματα.
Αποτελέσματα: Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί που διαθέτουν θετικές πεποιθήσεις για την κοινωνικοπολιτισμική ετερότητα και έχουν λάβει την κατάλληλη επιμόρ-φωση, ενισχύουν την ανάπτυξη ενός σχολικού περιβάλλοντος που προάγει τη συμπερίληψη και την εκτίμηση της πολιτισμικής διαφορετικότητας, επιτρέποντας στους μαθητές να αναδεί-ξουν το πλήρες δυναμικό τους. Οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν ποικίλες στρατηγικές διαφορο-ποιημένης διδασκαλίας, που περιλαμβάνουν την αξιοποίηση πολυαισθητηριακών μέσων, τη συνεργατική μάθηση και την προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις ανάγκες των μα-θητών και των μαθητριών τους. Ωστόσο, η έλλειψη κατάλληλης επιμόρφωσης και υποστήριξης από τη σχολική διοίκηση μπορεί να οδηγήσει σε προκαταλήψεις και πρακτικές που περιορί-ζουν τη συμμετοχή και την ένταξη των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Συμπεράσματα: Η κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και οι θετικές πεποιθήσεις για την κοινωνικοπολιτισμική διαφορετικότητα είναι καθοριστικές για τη δημιουργία συμπεριλη-πτικών σχολικών περιβαλλόντων. Η εφαρμογή της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής και η δη-μιουργία ενός συμπεριληπτικού σχολείου, αφορά εκτός από την ποικιλία των πρακτικών που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί, διοικητική, κοινοτική υποστήριξη, αλλά και προοδευτικές εκ-παιδευτικές πολιτικές με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη.
Περίληψη
Introduction: This study addresses the issue of the socio-cultural diversity of students and the necessity of creating an inclusive school in contemporary pluralistic societies. In this context, the potential of applying differentiated pedagogy and adopting the principles of universal design for learning is highlighted, with the ultimate goal of ensuring the full participation of all students, regardless of differences, in a school for everyone.
Purpose: The purpose of this study is to explore the views and attitudes of teachers regarding the socio-cultural diversity of their students, as well as the strategies they employ to promote inclusion and differentiated teaching.
Method: The method used is a targeted literature review, both of national and international lit-erature. Data collection and analysis were conducted based on the set research criteria and questions. Subsequently, the data were processed and thematically analyzed in line with the purpose of the study and the research questions.
Results: Based on the findings, teachers who hold positive beliefs about socio-cultural diversity and have received appropriate training foster the development of a school environment that promotes inclusion and the appreciation of cultural diversity, allowing students to fully realize their potential. Teachers apply various differentiated teaching strategies, including the use of multisensory tools, collaborative learning, and adapting curricula to meet the needs of their stu-dents. However, the lack of adequate training and support from school administration may lead to biases and practices that limit students' participation and integration in the educational pro-cess.
Discussion: Appropriate teacher training and positive beliefs about socio-cultural diversity are crucial for creating inclusive school environments. The application of differentiated pedagogy and the creation of an inclusive school involve not only the variety of practices used by teachers but also administrative and community support, as well as progressive educational policies that promote social justice.
Αριθμός σελίδων
59Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία