Στρατηγικές συμπερίληψης-συνεκπαίδευσης μαθητών/μαθητριών με συννοσηρότητα ΔΕΠΥ (Διαταραχή Δραστηριότητας και Προσοχής) & Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία: Δυσορθογραφία-Δυσαναγνωσία)
Strategies of inclusion and co-education of students with co-morbidities ADHD (Attention Deficit Disorder) & Specific Learning Difficulties (Dyslexia)

Keywords
Συννοσηρότητα ; ΔΕΠΥ ; ΔυσλεξίαAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στη μελέτη των μαθησιακών στρατηγικών
συμπερίληψης –συνεκπαίδευσης μαθητών/τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα φιλολογικά
μαθήματα με προγράμματα βραχυχρόνιας παρέμβασης μέσω του θεσμού του Τμήματος Ένταξης
και της Παράλληλης Στήριξης, ώστε να σχεδιαστούν κατάλληλα Εξατομικευμένα Προγράμματα
για διαγνωσμένους από παιδοψυχιάτρους και το ΚΕΔΑΣΥ μαθητές/τριες με Διαταραχή της
Δραστηριότητας και Προσοχής (F 90), ή γνωστή ως ΔΕΠΥ (απροσεξία, παρορμητικότητα με ή
χωρίς Υπερκινητικότητα) και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία: ΔυσορθογραφίαΔυσαναγνωσία-Δυσγραφία). Η υλοποίηση, σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν 4823/2021),
πραγματοποιείται με συνδιδασκαλία εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής στην τάξη, ώστε
να καλυφθούν οι στόχοι του αναλυτικού προγράμματος με την αξιοποίηση της
διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Σκοπός: Η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στα φιλολογικά μαθήματα του Γυμνασίου
στα πλαίσια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης που αποσκοπεί στη μείωση της σχολικής διαρροής.
Παράλληλα επιδιώκεται η ανάπτυξη επικοινωνιακών-κοινωνικών δεξιοτήτων από το σύνολο των
μαθητών, ώστε να κατανοούν τη διαφορετικότητα σε όλες της τις εκφάνσεις και να μειωθούν
διαταρακτικές συμπεριφορές που τορπιλίζουν την προσπάθεια των εκπαιδευτικών να
προωθήσουν τους διδακτικούς στόχους των μαθημάτων αυτών. Αρωγός στην προσπάθεια
ενίσχυσης των μαθησιακών κινήτρων καλείται η εστιασμένη χρήση των ΤΠΕ.
Μέθοδος: Σε πρώτο στάδιο επιχειρείται βιβλιογραφική επισκόπηση για το θεωρητικό υπόβαθρο
που οφείλει να γνωρίζει ο/η εκπαιδευτικός, όταν λάβει αξιολογική έκθεση για μαθητή/τρια που
έχει διαγνωσθεί με ΔΕΠΥ & ΕΜΔ.
Αναγκαίο κρίνεται να γίνει σύντομη μνεία της παιδαγωγικής και νομοθετικής ρύθμισης που
διέπει την ειδική διαπαιδαγώση, ώστε να εφαρμοσθεί έμπρακτα η συμπερίληψη.
Ακολούθως μέσα από τη μελέτη περιπτώσεων θα παρουσιασθούν σύγχρονα μοντέλα
διδασκαλίας (π.χ. μέθοδος project, διαφοροποιημένη διδασκαλία σε θεωρητικά μαθήματα) και
θα προταθούν μαθησιακές στρατηγικές που θα ωφελήσουν όχι μόνο τους διαγνωσμένους
μαθητές/τριες, αλλά το σύνολο των φοιτούντων στην τάξη.
Τα αποτελέσματα της βραχυχρόνιας παρέμβασης αξιολογούνται μέσω των εκθέσεων που
συντάσσουν οι ΕΔΥ (οι οποίες αποτελούνται από κοινωνικό λειτουργό, ψυχολόγο και ειδικό
παιδαγωγό αλλά και εκπαιδευτικό της γενικής αγωγής). Θα εστιάζουν στην αποδοτικότερη
οργάνωση της μελέτης και στην οριοθέτηση της συμπεριφοράς αυξάνοντας τη συμμετοχικότητα,
μειώνοντας τα φαινόμενα παραβατικότητας και δημιουργώντας φιλικό περιβάλλον μάθησης
προσαρμοσμένο στα ενδιαφέρονται και τις κλίσεις των εφήβων, εμπλέκοντας και τους γονείς-
IX
κηδεμόνες, ώστε να παρέχεται ολοκληρωμένη υποστήριξη αξιοποιώντας ταυτόχρονα φορείς
ψυχικής υγείας εφήβων που παρέχουν συμβουλευτική.
Συμπεράσματα: Η συννοσηρότητα ΔΕΠΥ & ΕΜΔ απαιτεί συντονισμένες και εξειδικευμένες
παρεμβάσεις τόσο στο σχολικό, όσο και στο οικογενειακό-κοινωνικό πλαίσιο, ώστε να μειωθούν
τα εμπόδια, που συχνά οδηγούν σε ελλιπή φοίτηση, απείθεια στους σχολικούς κανόνες με
κλιμακούμενες τιμωρίες & τελικά σχολική διαρροή. Για να επιτευχθούν οι εκπαιδευτικοί στόχοι
απαιτείται δομημένο πρόγραμμα που θα καλύπτει τις πολύπλευρες ανάγκες των εφήβων
ενισχύοντας τα μαθησιακά τους κίνητρα και την αυτοεικόνα τους.
Abstract
Introduction: This thesis focuses on the study of the learning strategies of inclusion and coeducation of students that belong to the secondary level of education, in philology courses specifically , with short-term intervention programs through the institution of the Department of Integration and Parallel Support, in order to design appropriate Individualized Programs for students
diagnosed by child psychiatrists and KEDASY with Attention Deficit Disorder (F 90), or better
known as ADHD (inattention, impulsivity with or without Hyperactivity) and Special Learning Difficulties (Dyslexia). The implementation, in accordance with the legislation (N 4823/2021), is carried out by co-teaching general and special education teachers in the classroom, in order to meet
the objectives of the syllabus by making use of differentiated teaching.
Purpose: The purpose being: The improvement of learning results in high school philology courses
in the context of compulsory education aimed at reducing school dropout. At the same time, the
development of communication-social skills is sought by all students, so that they understand diversity in all its aspects and to reduce disruptive behaviors that torpedo the efforts of teachers to
promote the teaching goals of these courses. A helper in the effort to strengthen learning motivation is the focused use of ICT (Information and Communication Technology).
Method: Starting off, a bibliographic review is attempted for the theoretical background that the
teacher must know, when receiving an assessment report for a student diagnosed with ADHD &
SLD (Specific Learning Disabilities). It is deemed necessary to make a brief mention of the pedagogical and legislative regulation that governs special education, so that inclusion can be implemented in practice. Next, through case studies, modern teaching models will be presented (e.g.
project methods, differentiated teaching in theoretical courses) and learning strategies will be
proposed that will benefit not only the diagnosed students, but all the students in the class.
Results: The results of the short-term intervention are evaluated through the reports drawn up by
the Interdisciplinary Support Committee (which consists of a social worker, a psychologist and a
special educator as well as a general education teacher). They will focus on the more efficient organization of study and the delimitation of behavior by increasing participation, reducing the
phenomena of delinquency and creating a friendly learning environment adapted to the interests
and inclinations of adolescents, involving parents-guardians as well, so that comprehensive support can be provided while simultaneously utilizing adolescent mental health agencies that provide counseling
Number of pages
168Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία