Συμπερίληψη παιδιών με ΔΑΦ στην προσχολική εκπαίδευση: Προκλήσεις και προοπτικές
Inclusion of children with ASD in early childhood education: Challenges and prospects

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Δημητρακόπουλος, Νικόλαος
Ημερομηνία
2025-04-11Επιβλέπων
Τράπαλη, ΜαρίαΛέξεις-κλειδιά
Διαταραχή Αυτιστικού ΦάσματοςΠερίληψη
Εισαγωγή: Σε μια εποχή κατά την οποία η επιστήμη συνεχώς ανανεώνεται και οι αντιλήψεις προοδεύουν, η συμπερίληψη των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και των ατόμων που
αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αποτελεί καίριο ζήτημα και επιβεβλημένη εξέλιξη
στην πορεία προς την κατάκτηση της γνώσης - Οι προκλήσεις και οι δυσκολίες είναι πολλές και
διάφορες, τα κλειδιά όμως και τα εργαλεία είναι υπαρκτά και βρίσκονται στα χέρια των εκπροσώπων
της Πολιτείας και των ειδικών παιδαγωγών.
Σκοπός: Με την εκπόνηση αυτής της εργασίας επιχειρείται να αναλυθεί η διαταραχή του αυτιστικού
φάσματος σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και να καταγράφουν οι δυσκολίες αλλά και οι μέθοδοι με τις
οποίες αυτές αντιμετωπίζονται ώστε να επιτυγχάνονται τα καλύτερα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα στην προσχολική εκπαίδευση.
Μέθοδος: Στην παρούσα εργασία χρησιμοποιήθηκαν πηγές από συγγράμματα διαφορών ειδικών
επιστημόνων, υλικό από τους καθηγητές του εκπαιδευτικού ιδρύματός μου, καθώς επίσης έρευνες
και στατιστικές που αφορούν το φάσμα του αυτισμού και την ένταξη των ατόμων με τη διαταραχή
στην κλασική σχολική τάξη, σε συνδυασμό πάντα με εμπειρίες, το επιστημονικό ένστικτό μου και
τις γνώσεις που προσωπικά έχω.
vii
Αποτελέσματα: Για την υποστήριξη της βιβλιογραφικής αναφοράς αναλύονται οι δυσχέρειες που
αντιμετωπίζουν τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού και οι εκπαιδευτικοί σε μια τάξη προσχολικού
επιπέδου, καθώς και οι τρόποι ομαλής συμμετοχής τους στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι. Τέλος, εξετάζονται διάφορες προκλήσεις τις οποίες έχουν να αντιμετωπίσουν οι παιδαγωγοί και προτείνονται
μέθοδοι και στρατηγικές για την αποτελεσματική ενσωμάτωση αυτών των παιδιών.
Συμπεράσματα: Μέσω της έρευνας που έγινε καθίστανται σαφείς οι λόγοι για τους οποίους υπάρχει
αδήριτη ανάγκη αρμονικής και ομαλής συμμετοχής των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος στην προσχολική τάξη, ενώ με την ανάγνωσή της ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να υιοθετήσει
μεθόδους και να ανακαλύψει εργαλεία για να στηρίξει αυτό το εγχείρημα.
Περίληψη
Introduction: In an era of continuous scientific advancement and increasingly progressive perspectives, the inclusion of individuals on the autism spectrum and those with specific learning difficulties
is essential for expanding knowledge and fostering an inclusive society. While challenges are numerous and diverse, solutions and resources are readily available to both government representatives and special educators.
Purpose: This study examines autism spectrum disorder (ASD) within a broader context, documenting the difficulties faced by individuals with ASD and the methods used to address these challenges.
The goal is to identify strategies that promote optimal learning and social outcomes in early childhood education.
Method: This research is based on a combination of expert-authored books, university resources,
and statistical studies related to ASD and the integration of individuals with the disorder in the
classroom. These sources are analyzed alongside real-world case studies and informed by my academic knowledge and scientific reasoning.
viii
Results: This study highlights the challenges that educators encounter in diverse early childhood
classrooms and explores strategies for fostering meaningful participation in the educational process. Additionally, it examines the obstacles faced by educators and presents various methods and
approaches for the effective integration of children with ASD.
Discussion: The findings underscore the urgent need for the seamless inclusion of individuals with
ASD in early childhood classrooms. By engaging with this research, educators can gain insights into
effective teaching strategies and discover practical tools to support this inclusive effort.
Αριθμός σελίδων
49Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία