Χρήση επαυξημένης πραγματικότητας για την κατανόηση του μαθήματος της Ιστορίας: Μελέτη περίπτωσης σε μαθητές με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής
Use augmented reality for the best understanding of History: Case study in students with attention deficit disorder
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φραγγίστα, Xρύσα
Ημερομηνία
2021-11Επιβλέπων
Σγουροπούλου, ΚλειώΚρούσκα, Ακριβή
Λέξεις-κλειδιά
Επαυξημένη πραγματικότητα ; Ιστορία ; ΔΕΠΥ ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; ΓυμνάσιοΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια η εφαρμογή της τεχνολογίας της επαυξημένης πραγματικότητας σε
διάφορους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας παρουσιάζει μια ολοένα αυξανόμενη
εξέλιξη. Η επαυξημένη πραγματικότητα είναι ένα ταχέως αναπτυσσόμενο ερευνητικό πεδίο
το οποίο στοχεύει στον εμπλουτισμό των στοιχείων του πραγματικού κόσμου με την
προσθήκη εικονικής πληροφορίας κι αυτό φυσικά επιτυγχάνεται με τη βοήθεια των
κατάλληλων συσκευών. Αυτές οι νέες τεχνολογικές συσκευές και πιο συγκεκριμένα, οι
έξυπνες κινητές συσκευές π.χ (smartphones, tablets) μπορούν να αποτελέσουν τον δίαυλο
ανάμεσα στην επαυξημένη πραγματικότητα και στον χρήστη. Η τεχνολογία της επαυξημένης
πραγματικότητας δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο τον εκπαιδευτικό κλάδο, έχει κεντρίσει το
ενδιαφέρον πολλών εκπαιδευτικών και θεωρείται ως ένα σημαντικό πρωτοπόρο εργαλείο
μάθησης και εκπαίδευσης. Η επαυξημένης πραγματικότητα προσφέρει μοναδικές
μαθησιακές εμπειρίες στους μαθητές καθώς ενισχύει τα αισθητηριακά ερεθίσματα της
όρασης και της ακοής με τρισδιάστατες εικόνες, ήχους, βίντεο κ.α
Στόχος της παρούσας μελέτης αποτελεί η εξέταση της αποτελεσματικότητας της
επαυξημένης πραγματικότητας στο μάθημα της ιστορίας Α’ Γυμνασίου για τη διδασκαλία
μαθητών με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής (ΔΕΠΥ). Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε
με ημιδομημένες συνεντεύξεις σε μαθητές που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ και με ένα
ερωτηματολόγιο με το πέρας της διαδικασίας. Χρησιμοποιήθηκε κυρίως η ποιοτική ανάλυση
για την εξαγωγή των συμπερασμάτων. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τη διενέργεια
της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη περίπτωσης. Απο τα ευρήματα της έρευνας
διαπιστώνεται ότι η τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας μπορεί να συμβάλλει
θετικά στη μαθησιακή διαδικασία. Μέσα από τις απαντήσεις των περισσότερων μαθητών
φάνηκε ότι αποδέχτηκαν την επαυξημένη πραγματικότητα και τη θεωρούν αναγκαια για τη
μαθησιακή διαδικασία. Επιπλέον συμπεριφορές όπως η προσοχή, η συμμετοχή των μαθητών
την ώρα της διδασκαλίας και τα μαθησιακά κίνητρα παρουσίασαν μια βελτίωση. Τέλος οι
εκπαιδευτικοι στόχοι της διδακτικής αυτής παρέμβασης κατακτήθηκαν σε ικανοποιητικό
βαθμό σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τέστ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Εκπαιδευτική Τεχνολογία
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Επαυξημένη πραγματικότητα, Ιστορία, ΔΕΠΥ, Νέες τεχνολογίες,
Γυμνάσιο
Περίληψη
In recent years, the implementation of augmented reality technology in various areas of
human activity has an ever-increasing development. Augmented reality is a rapidly growing
research field that aims to enrich the real-world elements by adding virtual information and
this is naturally achieved by means of appropriate devices. These new technology devices and
more specifically, smart mobile devices, e.g. Smartphones, Tablets can be the bus between
augmented reality and the user. The technology of augmented reality has not left the
educational industry unaffected, has centrified the interest of many teachers and is considered
to be an important leading learning and education tool. Augmented reality offers unique
learning experiences to students because it enhances sensory stimuli of sight and hearing with
three-dimensional images, sounds, videos, etc.
The aim of this study is to examine the effectiveness of augmented reality in the history
lesson of High School for the teaching of students with attention deficit disorder
(ADHD).The evaluation was carried out with semi-structured interviews with students who
have been diagnosed with ADHD and with a questionnaire at the end of the procedure.
Qualitative analysis was mainly used to draw conclusions. The method used to carry out this
work is the case study. Research findings show that augmented reality technology can make a
positive contribution to the learning process. Through the answers of most students it seemed
that they accepted the augmented reality and considered it necessary for the learning process.
Additional behaviors such as attention, student participation during teaching, and learning
motivation showed an improvement. Finally, the educational objectives of this didactic
intervention were achieved to a satisfactory degree according to the results of the test.
SUBJECT AREA: Educational Technology
KEYWORDS: Augmented Reality, History, ADHD, ICT, High School