Διερεύνηση οινοτουριστικών δραστηριοτήτων στην Κεντρική Μακεδονία
Investigation of wine tourism activities in Central Macedonia
Λέξεις-κλειδιά
Οινοτουρισμός ; Τουρισμός υπαίθρου ; Κεντρική ΜακεδονίαΠερίληψη
Ο οινοτουρισμός ως εναλλακτική μορφή τουρισμού δείχνει να παρουσιάζει μια δυναμική τα
τελευταία χρόνια καθώς εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του τουρισμού της υπαίθρου και
αναπτύσσεται σε αγροτικές περιοχές με σημαντική παραγωγή κρασιού στις οποίες έχουν
δημιουργηθεί ελκυστικά οινοποιία που συνδυάζουν την οινική γευσιγνωσία συχνά με ενδιαφέρουσες
δραστηριότητες στις κοντινές περιοχές και σε αμπελώνες. Εστιάζοντας στις αμπελουργικές ζώνες
της Κεντρικής Μακεδονίας και μελετώντας τις πρωτοπόρες ενέργειες που έγιναν από τις Ενώσεις
των οινοποιών της περιοχής αυτής σχετικά με τον οινοτουρισμό, στην παρούσα πτυχιακή εργασία
γίνεται διερεύνηση του τοπίου του οινοτουρισμού έτσι όπως αποτυπώνεται μέσα από τα οινοποιία
σχετικά με το προφίλ των οινοτουριστών, τα κίνητρα των επισκέψεων τους, τις καταναλωτικές τους
προτιμήσεις, το είδος και την ποιότητα των οινοτουριστικών παροχών αλλά και τον τρόπο
επικοινωνίας τους με το κοινό τους όπως και τα μέσα τα οποία χρησιμοποιούν για την προβολή και
προώθηση των προιόντων και δραστηριοτήτων τους. Διερευνώνται επίσης τα επιμέρους
προβλήματα που μπορεί να εντοπιστούν στις οινοτουριστικές δραστηριότητες αλλά και τα
συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους άλλους τομείς του τουρισμού της υπαίθρου και τέλος
κατά πόσο μπορεί να συμβάλλει ο οινοτουρισμός στην περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και με ποιες
διορθωτικές κινήσεις θα μπορούσε να ενισχυθεί περισσότερο μέσα από ανάπτυξη συνεργασιών με
άλλους ιδιωτικούς, τοπικούς όσο και πολιτειακούς / κρατικούς φορείς.
Περίληψη
Wine tourism as an alternative form of tourism seems to have been prevailing ground in recent years,
as it is part of the wider context of rural tourism and it is developing in rural areas with significant
wine production, in which attractive wineries have been created that often combine wine tasting with
interesting activities in the nearby areas and in vineyards. Focusing on the wine-growing zones of
Central Macedonia and studying the pioneering actions taken by the Unions of winemakers of this
region, regarding wine tourism, this thesis investigates the landscape of wine tourism as it is reflected
through the wineries in relation to the profile of wine tourists, the motivations of their visits, their
consumer preferences, the type and quality of wine tourism services, the way they communicate with
their public as well as the means they use to present and promote their products and activities. The
individual problems that can be identified in wine tourism activities are also investigated, as well as
the individual advantages in relation to the other sectors of rural tourism, and finally, to what extent
wine tourism can contribute to regional development, and with which corrective actions it could be
further strengthened through the development of partnerships with other private, local and state
agencies.