Παράγοντες επιλογής και κατανάλωσης κρασιού: η περίπτωση της ελληνικής αγοράς
Determinants of wine choice and consumption: the case of the Greek market
Keywords
Προτιμήσεις ; Εμπειρία κατανάλωσης ; Παράγοντες επιλογής ; Παράγοντες κατανάλωσηςAbstract
Οι παράγοντες επιλογής και κατανάλωσης κρασιού έχουν προβληματίσει τους παραγωγούς
και τους εμπόρους κρασιών, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές. Ο τρόπος με τον οποίο
οι καταναλωτές κρασιού επιλέγουν κρασιά είναι πολύπλοκος και συλλογικός. Οι επιλογές των
καταναλωτών κρασιού σχετικά με το ποιο κρασί θα επιλέξουν και θα καταναλώσουν, πηγάζουν
από ένα πλήθος παραγόντων που είτε σχετίζονται με το προϊόν, είτε σχετίζονται με τον ίδιο
τον καταναλωτή. Πολλές παρόμοιες έρευνες έχουν γίνει σε διαφορετικές χώρες με ίδιους ή
διαφορετικούς παράγοντες επιλογής και κατανάλωσης κρασιού από αυτούς που αναλύονται
στη συγκεκριμένη εργασία.
Η συγκεκριμένη εργασία επικεντρώνεται στη περίπτωση της Ελληνικής αγοράς όσον αφορά
τους παράγοντες που επιλέγουν και καταναλώνουν κρασί οι καταναλωτές, καθώς επίσης και
στις στάσεις που έχουν απέναντι σε αυτούς τους παράγοντες. Οι επιλογές που κάνουν οι
καταναλωτές βασίζονται στη γνώση τους σχετικά με το κρασί, στη συχνότητα-εμπειρία χρήσης
που έχουν, στα χαρακτηριστικά και τις πληροφορίες που προϊόντος. Επίσης τα κοινωνικά και
δημογραφικά χαρακτηριστικά των καταναλωτών επηρεάζουν την επιλογή κρασιού που θα
κάνουν. Για το σκοπό της έρευνας δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή και
διακινήθηκε σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου δείχνουν τις προτιμήσεις και τη σημαντικότητα των
παραγόντων που επιλέγουν και καταναλώνουν κρασί οι συμμετέχοντες. Ο πιο βασικός
παράγοντας για να καταναλώσουν κρασί οι συμμετέχοντες βρέθηκε να είναι η γεύση και οι πιο
σημαντικοί παράγοντες για να επιλέξουν κάποιο κρασί βρέθηκαν να είναι τα οργανοληπτικά
χαρακτηριστικά (γεύση-χρώμα-άρωμα) και η ποιότητα ενός κρασιού.
Abstract
The factors of wine selection and consumption have troubled wine producers and merchants,
but also consumers themselves. The way wine consumers choose wines is complex and
collective. Wine consumers choices about which wine to choose and consume stem from a
multitude of factors, that are either product-related or consumer-related. Many similar papers
have been done in different countries with the same or different wine selection and
consumption factors than those analyzed in this paper.
This specific paper focuses on the case of the Greek market in terms of the factors that
consumers choose and consume wine, as well as the attitudes they have towards these factors.
The choices made by consumers are based on their knowledge about wine, the frequencyexperience of use they have, the characteristics and information of the product. Also, the social
and demographic characteristics of consumers influence the choice they will make. For this
research, a questionnaire was created in electronic form and circulated on electronic platforms.
The results of the questionnaire show the preferences and importance of the factors that the
participants choose and consume wine. The main factor for the participants to consume wine
was found to be the taste and the most important factors to choose a wine were found to be the
organoleptic characteristics (taste-color-aroma) and the quality of a wine.